cand.med

Hvordan er det forventet at ungdom som er i faresonen skal kunne ta noenting alvorlig fra rustelefonen når det åpenbart blir fremsatt løgner som til og med en 12 åring kan plukke ned?
Dette er rent oppspinn: «Kronisk ruspåvirkning: Dersom man har røyket jevnlig over en lengre periode, lagres det THC i fettvevet i kroppen og i viktige deler av hjernen.Du kan da bli gjennomgående mer passiv og få et lavere energinivå. Den akutte rusen får nå en ny funksjon ved at man røyker for å føle seg normal og våken. Kronisk rus avhenger av hvor lenge og hvor mye cannabis man har inntatt.
Mange opplever i denne tilstanden problemer med å konsentrere seg, holde på oppmerksomheten samt vansker med å finne de riktige ordene. Man kan også lettere glemme avtaler og få problemer med å vurdere tid. Evnen til planlegging og refleksjon over det man opplever kan bli dårligere, og man lever mer her og nå. Opplevelsen av å ikke forstå menneskene rundt seg eller at de rundt ikke forstår en, er kjent for mange. Ensomheten kan føre til isolasjon.»
For den som ikke kjenner virkningen av cannabis, kan dette kanskje virke tilforlatelig, men for dem som har kjennskap, og spesielt inngående kjennskap er dette intet annet enn propaganda fra EN mann, psykologen Thomas Lundqvist som tar seg betalt for å holde foredrag i beste «Livets ord» stil, med salen full av nikkere. https://www.dagsavisen.no/…/thomas-lundqvist-og-hasjavvennin…
https://stoppnarkotikakrigen.wordpress.com/…/uvitenskapeli…/
https://rusinfo.no/2012/03/brosjyre-om-cannabis/
Mann, 55 år fra

RUStelefonen svarer:
Flere av formuleringene du trekker frem her finnes det ganske riktig ikke belegg for. Dette er ganske pinlig og vi har fjernet en del av setningene fra nettet, men i selve brosjyren ligger de altså. Da brosjyrene ble utarbeidet var det medarbeidere her som reagerte på nettopp disse formuleringene, men deres innvendinger ble ikke tatt til etterretning. Linken du refererer til fra vår hjemmeside trodde vi at var slettet, og erstattet med våre nye faktasider om cannabis. Vi takker for at du gjorde oss oppmerksom på at den gamle linken fremdeles lå ute – vi skal sørge for å få denne fjernet.