Antabus

Er litt forvirret. Min egen lege sier antabus i kroppen virker 3 dage. Mange steder på net står op til 14 dage. Hva er det rigtige svar.tatt 100 mg daglig hele siste uke Tom. Mandag men ingenting tirsdag onsdag og i morgen torsdag. Kan jeg da drikke torsdag kveld?

Kvinne, 59 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Alt som omhandler kropp og medikamentvirkning vil kunne være forskjellig fra person til person. Vi har hørt enkelthistorier om folk som sier at de klarer å drkkke kort tid etter inntak av antabus, og vi har hørt om andre som blir syke selv om de har ventet en uke. Akkurat hvor reelle disse historiene er kan ikke vi vite helt sikkert.
Men, lommelegen skriver:
«Det korrekte svaret er at Antabus virker inntil 3 døgn etter siste tablett. I tillegg så er det slik at alkoholmengden som inntaes, har en del med saken å gjøre. Hvis det har gått litt i korteste laget i forhold til siste Antabustablett, vil en større mengde alkohol lage en forholdsmessig mye større reaksjon og ubehag, enn en mindre mengde alkohol.»
Han er med andre ord enig med din lege.