Angst og Rivotril abstinenser

Hei. Jeg har hatt et helvete på jord nå i straks 2 måneder. Jeg fikk et voldsomt panikkanfall, akkurat som for 12 år siden. Når dette startet for 12 år siden, begynte jeg på Rivotrilen etter 6 måneder med panikkangst. Det var det eneste som hjalp meg. Jeg gikk på de fast, hver dag i 12 år. Jeg trappet ned i ca 2 måneder, og har nå vært halvannen uke helt uten. Jeg har aldri vært så syk i hele mitt liv. Jeg har stort sett alle symptomene på abstinenser. De spenningene i hodet mitt gjør at det er vanskelig å bevege seg.
Jeg har aldri misbrukt en eneste tablett, men kroppen min ble jo vandt til dem. Kan man bli dårlig mens man trapper ned, og hvor lenge varer det helvete her? Jeg fungerer overhodet ikke. Jeg er så redd. Jeg er også livredd det ikke skal gå over. Jeg har fått Sobril som skal hjelpe i en periode, men jeg vil helst ikke ta dem. Noen ganger må jeg, eller så får jeg ikke spist. Jeg klarer ikke å svelge.
Hva er vanlig? Hadde aldri trodd det kom til å bli såpass ille 🙁

Kvinne, 36 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Rivotril har lang halveringstid, så det vil dannes lager i kroppen. Har du brukt det over lang tid vil kroppen også bruke lang tid på å skille det ut. I tillegg til at stoffet skal skilles ut, skal også hjernen din venne seg til mangel på tilførsel, og etterhvert begynne å produsere lignende stoffer selv. Dette kan ta noen måneder etter langvarig bruk. Du skriver at du har trappet ned og kjenner igjen symptomene. Abstinensene vil bli mildere over tid, og vil en dag opphøre fullstendig. Men opplever du det som svært vanskelig, og/eller uutholdelig, bør du kontakte legen din. Det finnes en ulike medikamenter som kan dempe det verste ubehaget.