Alkoholproblem

Hei. Hvordan vet man om man har et alkoholproblem? Hvis man feks drikker vin/ øl hver kveld, men fester sjeldent. Blir ikke overstadig beruset, men «trøster» seg med dette.

Kvinne, 28 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det finnes ulike måter man kan betrakte noe som et problem – derfor er det vanskelig å svare helt konkret på dette. Føler du selv at ditt drikkemønster er problematisk? Føler du at ditt drikkemønster har gått på bekostning av andre viktige faktorer i livet ditt, som f.eks. sosialt, profesjonelt, helsemessig o.l.? Har andre uttrykt bekymring rundt din alkoholbruk? Det som kanskje bekymrer oss mest her, er at du oppgir å bruke alkohol som trøst. Dette trenger ikke nødvendigvis være problematisk i seg selv per i dag, men kan på sikt utvikle seg til å bli det. Å trøste eller selvmedisinere seg selv med alkohol er kun en brannslukking, et midlertidig plaster på et dypere sår; et sår som bør angripes på andre måter, f.eks. via en psykolog eller andre egnede terapeuter. Dersom du drikker på bakgrunn av bestemte problemer du har, er det naturlig å lete etter løsninger på selve problemet, fremfor kun å overse eller utsette det – med eller uten alkohol.
Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder:
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Man må ha mer alkohol for å oppnå den samme virkningen.
2. Abstinenssymptomer. Man føler fysisk og psykisk ubehag ved avhold.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt. Planen er kanskje å ta to øl, men det ender med tolv.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Vi anbefaler at du (eller den det gjelder) går inn på rushjelp.no og tester ditt forhold til alkohol. Se også vår guide til hvordan hjelpeapparatet fungerer, samt vår app Drikkevett, som kan være et nyttig hjelpemiddel dersom du ønsker å kontrollere ditt alkoholforbruk.