Alkohol – vil slutte

Hei jeg har slitt med depresjon angst i 8 år. Har greit å komme meg ut av det i perioder. Har i 1 års tid drukket alkohol hver dag og kommet til ett punkt der jeg vil slutte. I morgen.. problemet er at I morgen lurer hodet mitt meg. 1 glass går vel fint.. så blir det 1 flaske med vin istedet. Har også sagt mange ganger IKKE gå innom butikk etter jobb. Vet jeg lurer meg selv der og.. jeg kjøper ! Blir så skufffa over meg selv. Jeg innser og vil.. Er i en periode jeg har det veldig vanskelig på jobb med en kollega som direkte psyker meg ned og heldigvis så vet sjefen hennes oppførsel og fler han ille orket å jobbe der. Jeg er utbrent sv situasjonen og merker alkoholen er min beste venn. I livet er den faktisk den værste da den har drept mamma, pappa og en søster. Er vokst opp i tungt alkoholisert hjem med død til følge. Jeg vil ikke bli som de men jeg ser nå jeg må ha hjelp. Noen teknikker eller råd for morgen dagen og dagene etter. Jeg vil så slutte.. har snakket med en venn om dette men det jeg føler er at jeg er dust og at det er jo bare å slutte. Legen har ett råd å begynne å trene men jeg ser at dette ikke er nok. Hodet mitt som lurer..

Kvinne, 38 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver er veldig vanlig med hensyn til alkoholbruk for de som føler det begynner å bli for mye og for ofte. Det ene kalles «preferansereversering»; og det beskriver du slik: » jeg vil slutte. I morgen.. problemet er at I morgen lurer hodet mitt meg. Har også sagt mange ganger IKKE gå innom butikk etter jobb.» Dette er vanskelig å endre på, men det er ikke umulig; mye handler om bevissthet. En annen ting du forteller – som også er vanlig for den som føler hun drikker for mye – er at du drikker mer enn du hadde tenkt. Som du sier: «1 glass går vel fint.. så blir det 1 flaske med vin istedet.» Du kan også tenke på om følgende passer for deg: Jeg både tåler og føler jeg trenger mer alkohol nå enn før. Jeg tenker mye på alkohol. Alkoholbruken min kan noen ganger gå utover sosiale og andre aktiviteter. Jeg drikker mer enn jeg hadde tenkt (nevnt over). Jeg føler ubehag når jeg ikke drikker. Jeg ønsker å endre bruken min/slutte, men det er vanskelig.
Det er veldig god begynnelse å kontakte oss. Men det er viktig å gjøre konkrete tiltak som kan hjelpe deg. Først kan du finne ut: Hva er det egentlig jeg ønsker å oppnå? Vil jeg slutte helt? Vil jeg drikke moderat? Skal jeg slutte helt en periode og så se om jeg kan drikke moderat etterhvert? Skal jeg be om hjelp fra det offentlige? Skal jeg forsøke å endre meg på egen hånd? Kanskje jeg skal gå i en gruppe med andre som har samme utfordringer? Slike ting er viktige å tenke gjennom, og det er mange forskjellige varianter som fungerer for ulike mennesker.
Alkohol er en sterkt medvirkende årsak til depresjon. Dette er meget godt undersøkt av forskere og dersom du slutter å drikke (eller begrenser deg til et minimum) vil dette sannsynligvis gi svært stor reduksjon i depressive symptomer. Mange som slutter å drikke føler de får et helt nytt liv etterpå. Men det hjelper ikke å slutte i en uke, det tar mer tid enn som så. Og det å være avholds er en vanesak; i den første tiden kan det være kjedelig, man føler seg utilpass sosialt osv., men dette er noe du vil bli vandt til og det vil bli lettere og lettere. Etter en stund er det bare deilig å være edru. Utfordringen vil nok være å ikke begynne igjen.
Det kan være en mer nyttig strategi å tenke på alle grunnene – alt det positive som vil skje – ved å ikke drikke, heller enn å tenke på alt det negative ved alkoholen. Dette gjelder ikke minst for deg; du har nemlig – som nesten alle andre med utfordringer knyttet til alkohol – en tendens til å dømme deg selv nord og ned.
Du kan gjerne ringe oss og drøfte det (du er 100 % anonym) så vi kan gi deg mer konkrete ideer. Her er noen foreløpige innspill:
• Opprett en profil på Rushjelp.no og følg programmet der. Du kan lese mer på siden deres og se hva andre har gitt av tilbakemeldinger.
• Du kan vurdere å oppsøke en gruppe som kan støtte deg og hjelpe deg. Det mest nærliggende da er Anonyme Alkoholikere (møter i Akershus) eller De Norske Lenker.
• Hjelp gjennom det offentlige. Her tenker vi at polikliniske samtaler kan være et greit sted å begynne, i det minste for å kartlegge hva du ønsker selv (du bor hjemme og lever som ellers; har samtaler med en veileder). Skal du ha denne typen hjelp, trenger du henvisning (fra f.eks. fastlegen din). Du bør være oppmerksom på at i noen tilfeller vil legen sende melding til Fylkeslegen og be om at ditt førerkort skal innleveres i 6 mnd. Dette skjer ikke alltid, men når/hvis du snakker med legen, formulér deg på en måte som gjør at dette høres ut som et behov for forebyggende samtaler. Si f.eks. «jeg føler at … jeg er redd for at … det kan bli for mye dersom jeg ikke gjør noe nå». Hvis du sier «jeg er helt alkoholisert og drikker som en svamp» er det mer trolig at du må lever inn lappen i 6 mnd. Dersom du er svært avhengig av førerkort, kan dette ha en betydning, selvsagt. Men mange føler faktisk at det å måtte levere inn lappen er en motivasjon for å holde seg edru (da man jo selvsagt får den tilbake etter 6 mnd.)
• Kun hjelp fra venner og familie. Har du noen gode venner eller noen i familien du stoler på, kan du be dem om hjelp. Fortell dem om ditt prosjekt og si at de ikke skal servere deg noe eller drikke sammen deg. Det kan også være nyttig å bruke gode venner eller noen i familien som støttespillere selv om du har annen hjelp i tillegg.
Vi vil kanskje råde deg til å benytte deg av flere ulike tilbud, så du har flere bein å stå på.