Alkohol og kyssesyken

Er det sånn at om man har kyssesyken så må man holde seg unna alkohol, UANSETT? Kan jeg drikke alkohol til en viss grad eller må man holde seg unna? Evt. hva er symptomene?

Kvinne, 16 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi vil på generelt grunnlag oppfordre deg til å føre et totalt avhold fra alkohol så lenge du har kyssesyken. Grunnen til dette er at kyssesyken gir betydelig belastning på leveren. Alkohol kan gi ytterligere belastning, som igjen vil kunne forverre dine symptomer.
Du bør også unngå å innta alkohol i en viss periode etter at du har blitt frisk; Felleskatalogen skriver bl.a. følgende om dette:
Hvis man ikke har feber, føler seg helt frisk, og det er gått minst 3 uker fra man ble syk, kan man godt gjenoppta sportsaktiviteter og innta alkohol.
Likevel er det svært viktig at du ikke baserer deg på dette alene, men venter med å innta alkohol til legen din har gitt tydelig klarsignal for dette. Det er viktig at du prioriterer din helse og bedring, og heller utsetter drikkingen til dette er mer forsvarlig.