Alkohol – bør jeg bekymre meg?

Hei, er en mann på 20 år som er veldig glad i å feste, er fort ute på byen 2 ganger i uka, slik har det holdt på i rundt 13 uker eller noe. Er dette skadelig, og har familie som beskyrer seg siden farfar var alkoholiker før.. bør jeg bekymre meg? Drikker aldri alene

Mann, 20 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det at du skriver til oss og stiller spørsmålet, er en indikasjon på at du er oppmerksom på at din bruk av alkohol kan skape utfordringer for deg. Det er mange som fester temmelig mye og ofte i 20-åra, men de fleste slutter med det når hverdagen blir mer strevsom, de får barn, en krevende jobb osv. Så dette er ikke nødvendigvis noe du trenger å være veldig bekymret for. Det er tross alt ganske normalt. Men dersom dette fortsetter i årevis og kanskje øker på i både hyppighet og mengde, da kan det bli et problem.
Det at din farfar hadde alkoholproblemer tidligere kan bety at du er mer disponert for å få det selv. Men dette er ikke noe som automatisk gjør at du lettere får problemer. Du trenger ikke tenke på det så mye. Det viktige er at du koser deg og har det gøy når du fester og at alkohol ikke blir noe du trøster deg med eller bruker oftere og oftere.
Se gjerne på artikkelen Sjekk om du drikker for mye (Norsk Helseinformatikk) og RUStelefonen 08588 sine sider om alkohol.