Alkohol

Hei!
Jeg sliter med angst, depresjon og ustabilitet etter å ha drukket alkohol. Har også brukt alkohol som bedøvende middel i perioder av livet. Jeg vil gjerne slutte å drikke alkohol men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jeg har de siste årene hatt ett normalt forhold til alkohol men sliter mest med den psykiske påvirkningen når jeg drikker og etter. Hva kan jeg ta gjøre for å ta første steg mot ett liv uten alkohol?

Mann, 25 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er jo flott at du har fått ett normalt forhold til alkohol etter å ha misbrukt det. Du skriver at du sliter med den psykiske påvirkningen når du drikker og etter. Det er litt vanskelig å forstå hva du mener med psykisk påvirkning? Kommer angst, depresjon og ustabilitet tilbake når du drikker alkohol, og etterpå? Hvis det er tilfellet er det kanskje best for deg å slutte helt, eller redusere alkoholinntaket.
Hvis det er slik at du fortsatt sliter med angst, depresjon og ustabilitet er det kanskje ett større problem enn alkohol er for deg i dag. Men, uansett om du trenger hjelp for alkoholforbruket ditt eller dine psykiske plager, er det kanskje lurt legge problemet frem for fastlegen. Sammen med legen kan dere komme frem til en løsning som passer deg og dine behov.
Vi legger ved en lenke fra NHI med gode råd om hvordan du kan kutte ned på alkoholbruk.