Alkohol

Hei faren min er alkoholiker, dette syns jeg er forferdelig trist. Han drikker minst 1 øl daglig og i helgene minst 3 om dagen. Jeg blir litt redd siden han snakker aggressivt og spydig når han er full. I tillegg har han diabetes og røyker. Jeg vet at han sliter litt med psykiske problemer også siden han sa han skulle henge seg selv. Dette er ganske tøft å høre for en 14åring. Jeg er redd for at han drikker seg i hjel eller tar selvmord. Hva kan jeg gjøre?

Kvinne, 14 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du tar kontakt med oss, og vi synes det er modig. Ut i fra det du forteller om situasjonen din, forstår vi at det er trist og vondt å være deg. Du har mange bekymringstanker, som et barn skal slippe å ha. Barn skal skjermes for foreldres rusbruk, samt psykiske problemer. Vi skjønner at du blir redd for at din far skal drikke seg i hjel eller begå selvmord. Dette er ikke noe du skal gå å bære på alene. Det er heller ikke ditt ansvar å sørge for at din far får riktig hjelp.
Derfor er det viktigste rådet vi kan gi deg, at du tar kontakt med en voksen, og faktisk snakker om hvordan du har det. Det kan være helsesøster på skolen, en lærer eller kanskje foreldrene til noen av vennene dine. Fortell om hva du føler når din far drikker, og blir aggressiv, fortell om frykten din for at han skal dø. Ved å skrive inn til oss har du begynt på en prosess og det gjør det kanskje enklere å fortelle til noen andre. Hvis det er vanskelig, kan du jo f.eks. skrive ut spørsmålet ditt, og svaret vårt, og vise det til den du føler deg tryggest på?
Du kan også ta kontakt med oss anonymt på chat eller telefon (08588). Røde Kors har dessuten en egen tjeneste for barn og unge som heter Kors på halsen.
Vi ønsker det beste for deg, og håper at du kan få hjelp med de bekymringene du har. Kanskje kan også din far få hjelp med de tingene han sliter med.
Ta gjerne kontakt igjen.