Abstinenser ?

Hei,
Jeg er en kvinne på 60 år som har fått oxycontin og oxynorm av legen i ca ett år pga smerter. Jeg har nå stått lenge på 2 ganger 15 mg oxycontin depot og 5 mg oxynorm 3-4 ganger daglig.På fredag øket min lege depot til 2 ganger 20 mg i samarbeid med smertepoliklinniken . Før økningen har jeg slitt veldig med abstinenser, og de mener nå at jeg ikke skal få abstinenser og at jeg skal ta mindre hurtigvirkende, dette har jeg gjort, tar nå en til to tabletter med hurtigvirkende….,men idag har jeg fått forferdelige abstinenser igjen i form av hjertebank, gråting , forferdelig angst og svetting…Legen min mente at jeg ikke skulle få abstinenser når vi øket til 20 mg gange 2 på fredag….saken er den at jeg har aldri villet ha denne form for medisin og. IL ha den helt ut av kroppen. jeg får hver 3 uke Lidokain behandling og hR da behov for mindre morphin, derfor får jeg vel abstinenser , men lidokain sitter i kroppen min kun 8-10 dager .Har dere noen råd eller kan hjelpe meg, fordi nå har jeg det ille, er dette abstinenser?

Kvinne, 60 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om du ikke har det særlig bra slik situasjonen er nå, og med den medisineringen du har. Selv om legen mener at du ikke skulle få abstinenser ved doseøkning, har du jo samtidig trappet ned på OxyNorm, i tillegg til at du bruker mindre morfin.
De symptomene du beskriver, kan relateres til abstinensplager. Når dette er såpass plagsomt, tenker vi at det er viktig at du tar opp dette med din lege på nytt. Er du ikke fornøyd, eller usikker på om du blir riktig medisinert etter at du har snakket med legen, kan du kontakte pasientombudet i Østfold på tlf 69 20 90 90.