Urettferdig behandlet

Hei, hadde røyket cannabis på en fest på lørdag natt til søndag.
Idag på tirsdag så kjører jeg igjennom byen påtur på kafe med en kamerat jeg ikke har sett på ett år. Plutselig er politi bak oss med blålys og sirene – vi fulgte trafikkregler, fartsgrensen lo vi under og dem sa selv at vi ble stoppet for vanlig rutine promillesjekk… spytteprøven var positiv, jeg blir da satt i bilen deres – dem tar fra meg mobiltelefon og tilkaller en bil til. Kameraten min som satt på blir da ransaket og fratatt mobil og han hadde tydelivis amfetamin på seg(jeg rører ikke dette og jeg viste ikke om dette). Bilen var min samboer sin, dem begynner å gå igjennom bilen mitt på veien fremfor alle. Til slutt må vi til legekontor for blodprøve, legen sjekket meg og sa å skrev under på at jeg ikke var påvirket, så blir jeg satt på glattcelle. Og ransaket fullstendig. Hadde ingenting på meg. Her sitter jeg og fryser ihjel i 3 timer. Fikk ikke noe svar på hvor lenge jeg måtte være der, fikk ikke ringt noen eller kontaktet min samboer. Fikk ett pledd da…. Så sier dem at dem har fått tilatelse til å ransake leiligheten vår, på grunn av skjellig mistanke.. dem har ransaket leilighet, fant ingenting for det er ingenting… tatt blodprøve, urinprøve, spyttprøve, hatt meg på glattcelle, ikke fått vite noen rettigheter,
Burde jeg skaffe advokat og ta dette videre? Hadde ingenting i bilen som kunne påvise «skjellig grunn». Ingen penger, dop eller vekter eller noe som kunne påsi at jeg «selger» eller oppbevarer noe som helst,. Føler meg overkjørt, hengt ut og trampet på.. dem hadde også tittet igjennom telefonen min.. alt dette for at det var påvist cannabis på en spytteprøve..
Takk for svar.

Mann, 25 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Ja det høres ut som en svært ubehagelig opplevelse. Det høres merkelig ut at du fikk positiv spyttprøve på cannabis tre dager etter inntak, om da ikke du har røyket daglig i lang tid før dette. Spyttprøver vil kunne påvise inntak i maks et døgn. Hvorfor det slo ut positivt, kan vi ikke gi deg en god forklaring på. Siden de ikke fant noe på deg eller i leiligheten din foreligger det heller ingen grunn til å sikte deg for oppbevaring eller salg, men de kan i henhold til veitrafikkloven beslaglegge og frata deg førerkortet.  Du kan jo kontakte advokat, men det er litt usikkert hva du får ut av det. Du kan jo kanskje starte med å kontakte politiet,  og be de om en forklaring på hvordan saken din står nå, og hva som vil skje videre.