uføretrygd, vival-abstinenser

Hei jeg lurte på om det var mulig å få abstinenser av brå slutt med vival.Det brenner i hele kroppen og det er veldig ubehagelig.Kan jeg få svar på det.Har hatt den ganske lenge men kunn etter behov.Men etter min tantes død i mai har jeg tatt den vær eneste kveld.

Kvinne, 46 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Ja, det er fullt mulig å oppleve abstinenser etter lengre tids regelmessig bruk av Vival – faktisk så ville noe annet være ganske uvanlig. Det er derfor man i utgangspunktet bør trappe ned på denne typen medisiner, fremfor å slutte brått. Nå som du likevel har gjort dette, må du vurdere om du ikke like greit bare skal «stå i det» litt til – fordi slike plager vil være forbigående etter en viss tid. Vi vil uansett anbefale deg å forhøre med legen som har skrevet ut medisinene, om du bør holde ut nå, eller om en nedtrapping er mer tilrådelig. Legen kan i så fall være behjelpelig med å gi deg en konkret strategi for dette.