Ubehag ved avslutning av Tramadolbruk

Har brukt tramadol i mindre doser i 2 år og 4 mnd. Det vil si, noen perioder 1 annen hver dag, og noen ganger 2 hver dag og kortere perioder uten noe inntak. Legen har foreskrevet inntil 3 pr. dag ved behov. Har ikke tatt noe på fem dager. Føler noe uro og ubehag no men tenker å kutte ut disse og ikke bruke noen form for smertestillende. Spørsmålet er da hvor lang tid før uro og ubehag blir borte. Det er kapsler på 50 mg. som er brukt.

Mann, 77 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er helt normale reaksjoner du føler. Du beskriver en bruk som har vært litt av og på når det gjelder både mengde og hyppighet. Dette tilsier at du ikke vil få veldig langvarig ubehag når du skal avslutte behandlingen. Det dreier seg nok om noen uker, men du vil bli gradvis bedre/kjenne mindre på det. Dersom du har større fysiske plager og/eller uro som gjør at du ikke får sove og/eller ikke gjort dine daglige gjøremål, kan du konferere med legen din om det finnes medikamenter du kan bruke en kort periode og som ikke er avhengighetsskapende eller rusgivende. Det beste er selvsagt å ikke ta noe, og da vil det som sagt gå et par uker før du er helt i vanlig slag igjen.
Dersom det blir vanskelig, kan det være lurt å gå en ukes tid på én om dagen, deretter ti-tolv dager hvor du tar annenhver dag før du slutter helt. Dette vil gi en mer «glidende overgang» og dermed mindre plager.
Vi håper du får en grei avslutning av medikamenteringen og ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende samtale ved behov.