Tabletter

Hei. Mannen min har siste tid fått tilgang på diverse legemidler som ikke er skrevet ut av fastlegen, men fått tak i via venner. Han prøver seg fram med disse. Det jeg vet om er lyrica 300 mg, Atarax 25 mg, Sobril 25 mg. Han tar Lyrica mot strålingsmerter i bena. Han har ryggproblem, så får fra fastlegen nobligan mot smerter. Atarax tar for søvn og Sobril roer han ned. Han har ADD, og står på Strattera. Jeg ønsker selvfølgelig at han må ta problemene opp med legen. Han er da redd for å bli tatt for misbruk og ikke bli trodd så dette vil han ikke. Jeg har så lyst å hjelpe han men vet ikke hvordan. Merker på hsn innimellom at han har tatt noe. Følte en dag at han ikke var seg selv. Han forklarer neste dag at han tok Atarax en halv time før han kom hjem for han var så lei av ikke å få sove. Blir man påvirket i oppførsel av denne? Har tenkt på å kontakte rusteamet i kommunen, men usikker på det viss ikke han vil ha hjelp. Har og tenkt på en anonym bektmringsmelding til psykologen som behandler add. Hva syns dere?

Kvinne, 42 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår din bekymring for din manns eksperimentering med ulike reseptbelagte medikamenter som han får tak i av venner. Legemidlene han eksperimenterer med kan virke uheldig på hverandre, de kan gi utilsiktede bivirkninger, dermed blir både sykdomsbildet hans og virkning av behandling tilslørt. Atarax er fortrinnsvis ett antihistamin, og vil for de fleste virke dempende.  Du spør om du skal gi en anonym bekymringsmelding til psykologen som behandler han for ADD. Det kan du i og for seg gjøre, men det kan være at psykologen ikke kan gjøre stort med det, for det er legen som har ansvar for den medisinske behandlingen av hans sykdommer. Derfor kan det kanskje være bedre om du ringer til legen og ber om en fortrolig samtale. Legen har taushetsplikt begge veier. Det du snakker med legen om kan h*n ikke fortelle til mannen din, og legen kan heller ikke informere deg om hva han har snakket med mannen din om. Det er lite trolig at legen vil «straffe» mannen din. Legen har ansvar for å behandle mannen din, og det er ikke uvanlig med selvmedisinering som din mann gjør.