Sprøytebruk

Hei. Jeg har lett litt både her på deres sider og ellers på nett, men finner lite info om akkurat dette. Jeg har vært rusmisbruker av og på i 11 år, men begynte med sprøyter først i sommer. Jeg lurer på hvilke skader man kan få ved sprøytebruk? Og hvordan ser/kjenner man det? Tegn på abcesser? Tette blodårer? Brusk? Mener jeg har hørt noe om årer som kollapser også? Hvilke konsekvenser kan et bomskudd få? Har opplevd at blodårer sprekker..er det da et slags bomskudd? Selvom blodåren ikke sprekker før jeg tar ut kanylen? Håper dere kan svare meg så utfyllende som mulig så jeg slipper enda en tur til fastlegen i påvente av behandlingsplass!

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Spørsmålene du stiller kan nok best besvares av helsepersonell, men på generell basis kan vi si at følgende symptomer kan være tegn på at injiseringen ikke har gått bra:
• Stikking/prikking og smerter rundt stikkstedet
• Følelse av at huden dovner
• Hevelser
• At du føler deg dårlig; svimmel, (kald)svetter, blir kvalm
• Rødme rundt stikkstedet
Ved gjentatt og lang tids sprøytebruk kan man oppleve at blodårene snevres inn, og det blir vanskeligere å finne en «brukbar» åre, det vil si en åre som det kan injiseres i. Det kan også komme bruskdannelser rundt og i stikkstedet, noe som også kan gjøre det vanskeligere å injisere. Bomskudd kan føre til abscesser/betennelser som i verste fall må tømmes og/eller skjæres bort. Bomskudd karakteriseres ved at man injiserer utenfor blodåren, altså bommer på åren i det man injiserer.
Vi beklager at vi ikke kan gi deg mer utfyllende svar enn dette og anbefaler deg å kontakte sykepleie på hjul, der kan du sikkert på bedre hjelp. Du treffer dem på telefon 404 02 169.