Sopp

Jeg og noen kompiser har tenkt på å prøve sopp. Vi har røyket cannabis mange ganger, og har lyst til å prøve noe nytt. Jeg lurte på hvordan rusen er når man tar sopp? Er dette er farlig, sammenliknet med andre narkotiske stoffer utenom cannabis.

Mann, 17 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å sammenligne alle narkotiske stoffer fordi de virker så ulikt, er farlige på ulike måter og gir ulike skader. Når det gjelder cannabis og f.eks spiss fleinsopp, har de likheter ved at de begge er hallusinogene, men sopp er svært mye mer hallusinogent.  Virkningen av alle rusmidler avhenger av brukers personlighet, miljø, forventning til rus, mengde rusmiddel som brukes, styrken på rusmiddelet og mye mer. Så å si noe sikkert om hvordan rusen blir når man tar sopp går ikke an å gjøre. Du kan lese mer om LSD, sopp og andre hallusinogene stoffer på vår hjemmeside.