Sobril 10mg

Hei! Jeg har fått sobril 10mg, men opplever at de har ingen virkning. Kan jeg da ta dobbel dose eller vil det bli for mye?

Kvinne, 31 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du sier ikke noe om hvor lenge du har gått på 10 mg eller hvor ofte du eventuelt tar det. Tar du det daglig eller flere ganger i uken, er det mulig at du har utviklet en toleranse slik at du må opp i dose for å få samme virkning. Dette kan på sikt være uheldig, da du også vil kunne oppleve å miste effekten ved 20 mg. Det er blant annet av denne grunn at man anbefaler å bruke Sobril kun ved behov eller over korte perioder. Om dette er tilfelle, bør du diskutere med legen din hvordan dere kan gå frem på en best mulig måte.
Det er imidlertid ikke uvanlig å ta 20 mg Sobril, men det er alltid greit å prøve ut en lavest mulig dose først for å eventuelt justere opp ved behov. Vær obs på at å doble dosen kan gjøre at du blir trøtt og sløv, at hukommelsen blir dårligere, og at du må vente lengre før du kan kjøre bil. Ved doseendring bør du uansett snakke med legen din først.