Siktet for salg

Hei! Jeg fikk politiet på døren igår og de fant rundt 3 gram amfetamin. I tillegg til dette kikket de inn på mobilen min, uten min tillatelse eller papirer på ransakelsesordre. Det jeg lurer på er politiet har lov å bare ta seg inn i leiligheten min uten noen papirer eller bevis på ransakelsesordre?
Da de kikket inn på mobilen mim fant de ut at jeg selger hasj og amfetamin i små mengder. Jeg ble også siktet for bruk av amfetamin. Hvilken straff kan jeg forvente på dette? Om jeg ikke betaler boten, hvor lenge må jeg sone?
Det er forresten tredje gang jeg blir tatt for besittelse… men har bare fått bøter tidligere fordi de kun kunne bevise besittelse. Men amfetamin er vel mer straffbart å bli tatt med en hasj?

Mann, 19 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Hvorvidt politiet hadde rett til å ransake deg på denne måten, kommer an på bakgrunnen for hvorfor de kom hjem til deg i utgangspunktet. For at politiet i Norge skal kunne gjøre gjennomføre en slik ransakelse, krever det at det foreligger skjellig grunn til mistanke. Ettersom de valgte å komme hjem til deg, og faktisk fant amfetamin, er det grunn til å tro at de faktisk hadde dette. Altså har nok politiet handlet i samsvar med regelverket, ja.
Bruk/salg/besittelse av mindre mengder narkotika vil normalt straffes etter Straffelovens paragraf 231:
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i legemiddelloven § 22 er å anse som narkotika.
Uaktsom narkotikaovertredelse straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.
Så vidt vi er kjent med gjør ikke denne paragrafen noen forskjell på hvilket stoff det er snakk om (dette gjør imidlertid påfølgende paragraf 232, som omhandler grove narkotikaovertredelser – noe vi tviler på at du kvalifiserer til i dette tilfellet).