Samboer med alkoholproblem?

Hei,
Jeg er bekymret for min samboer gjennom to år, og vår fremtid sammen. Grunnen er alkohol.
Han tåler rett og slett ikke å drikke alkohol, syns han skifter helt personlighet når han drikker. Blir ufin og snakker helt usammenhengende – klandrer ofte meg for ting som ikke har gått helt hans vei selv om jeg ikke engang vet hva han snakker om.
Det skal ikke mye til før jeg merker det på han heller, det er snakk om 2-3 øl bare… 🙁 hvertfall det han sier til meg at han har drukket, men jeg har flere ganger funnet x antall tomme bokser sånn halvveis gjemt unna, og han tilbringer mistenkelig mye tid alene ute i garasjen på kveldene – og når han kommer inn igjen ser jeg det på øynene hans og hører det på måten han snakker på at han har drukket. Hvis jeg spør om han har drukket sier han konsekvent «1 øl bare…»
En helg jeg var bortreist sendte han bilde av farrisflaske og fortalte at i kveld tok han det rolig og kun drakk farris – og jeg blei glad og trudde på han. Når jeg kom hjem på søndagen fant jeg en pose med tomgods – både øl, brus og farrisflasker…. jeg såg at han hadde kjøpt cola, og at flasken med captain Morgan hadde betydelig mindre innhold enn før jeg reiste…. blei selvfølgelig veldig skuffa da, ikke bare fordi han faktisk drakk men mest fordi han løy om det til meg… 🙁
En annen gang hadde han stått på kjøkkenet å laget mat i flere timer for å overraske meg (han er flink å lage mat!)
Jeg satt på stua og hørte minst tre ølbokser ble åpnet. Da han serverte maten drakk han en øl til. Jeg blir mest stille og trekker meg litt unna han når han drikker fordi jeg ikke ønsker å fremprovosere noe som fører til at han blir ufin. Så kvelden gikk (jeg drikker ikke) forbi i stillhet og vi gikk til slutt å la oss. Han slukna momentant, mens jeg ble liggende å tenke en stund. Plutselig kjente jeg det ble varmt og vått bak ryggen min, og det gikk opp for meg at han TISSET i senga! Jeg hoppet opp og fikk vekt han. Da jeg fikk kontakt så ble han først sur for at jeg vekket han, deretter skikkelig ufin i munnen når jeg fortalte at han hadde tisset i senga! Han kjefta og smelte og gav MEG skylden – han mente det var JEG som hadde tissa på meg.. :-O
Etter en liten diskusjon (jeg jatta med for at han ikke skulle eksplodere) fikk jeg han til å gå på do mens jeg skifta på sengetøy.
På vei opp trappa igjen begynte han å snakke ufint til hunden min som stod i toppen av trappa å logret til han. Han sa » hadde du ikke hatt fire bein så skulle jeg drept deg!» men en sint tone. Jeg lukket hunden inn på gjesterommet før han kom helt opp, og kommenterte ikke noe annet enn at nå kunne han legge seg, jeg skulle bare kjapt ned på do før jeg kom også. Han la seg med noen ufine gloser, og jeg tok med meg hunden ned på badet og satt der til jeg var sikker på at han hadde sovna. Så la jeg meg sammen med hunden min på gjesterommet – orket ikke være nær han mer den natta for inni meg var jeg bare skikkelig frustrert, skuffa og lei meg pga oppførselen hans….
morgenen etter sa han at han ikke huska noe av det, og prøvde å bagatellisere og tøyse det bort….
Tingen er den at han tidligere selv har fortalt meg at han ikke klarer og slutte å drikke når han først begynner, og han har flere ganger sagt at han skal slutte helt å drikke. Men det løftet varer bare til han har vært på butikken/polet og handlet mer… 🙁
Nå i kveld stod han igjen på kjøkkenet å laget mat, fredagstacoen. Hørte han åpna en ølboks mens han var der ute, og når maten blei servert åpna han en ny stor flaske med øl fra polet som han drakk til maten. Etter maten fikk jeg en tlf og gikk unna for å prate. Når jeg var på vei inn på stua igjen ser jeg at han er på vei ut i gangen og hører det klirrer i flasker. Går etter og spør hva han skal nå. Får da til svar at han skal ut å klargjøre bilen til vi skal reise i morra. Jeg sier at jeg kan være med å hjelpe og prøver å gå ut ytterdøra (egentlig for å se hva han hadde som klirra sånn) men han hindrer meg og sier at jeg bare kan gå inn igjen jeg, så skal han ordne det. Jeg gir meg ikke, og tvinger opp ytterdøra og sier at jeg kan være med. Når jeg får åpna døra ser jeg to flasker cider som står på bakken!! Spør hvorfor de står der, hvorpå han svarer «jeg skulle bare sette dem ned i kjøleskapet nede i kjelleren!» Da konfronterte jeg han og sa: «bullshit – disse hadde du tenkt å snike i deg når du «gjorde klar bilen»!!!! »
Han avfeia det overlegent og unnskyldte seg med at det uansett bare var to små flasker, med kun 2,25%alkohol……. 🙁 (som vi kjøpte i Sverige i sommer, men som har stått bakerst i kj.skapet en tid….)
Jeg har fortalt han mange ganger (når han er edru og går an å snakke fornuftig med) at jeg syns han blir ufin når han drikker, og at jeg syns han endrer personlighet selv om det ikke er så mye han drikker. Hver gang sier han unnskyld og lover bot og bedring, men det er ikke noe hold i det han sier.
Det verste jeg har opplevd var en gang for ca et år siden der vi hadde en koslig ost-og vin kveld ei helg med litt øl og cider, og til slutt en kaffi/baylis. Jeg blir brisen men slutter da å drikke. Samboeren fortsetter å bøtte nedpå, og lager til til meg også, men jeg takker nei – så han drikker også det han har laget til meg. Han blir sørpe dritings og SKIKKELIG ufin. Det hele ender med at jeg reiser meg og vil vekk ifra han, men han kommer etter meg, snur meg rundt og tar skikkelig hardt tak i begge skuldrene mine og løfter meg opp mens han rister meg og sier; «men skjønner du ikke at jeg elsker deg, jeg ville aldri gjort deg noe vondt!»
Også er det akkurat det han gjør….. 🙁 jeg blir ordentlig redd og finner ut at det beste er å jatte med han og sier det han vil høre.
Når han etter en liten stund sovner på sofaen sniker jeg og hunden min oss opp på gjesterommet og sover der….. morgenen etter sier han at han ikke husker noe, men er veldig lei seg for at han skremte meg og gjorde meg vondt……
Jeg tror ikke at han med vilje ønsker å skade meg, men han er veldig sterk og jeg veier bare etpar og femti kg, så styrken hans blir for mye for meg rett og slett. Men jeg stoler altså slett ikke på han når han drikker for han blir totalt annerledes, det er ganske skremmende at en i utgangspunktet så snill og flott og god mann blir såååå forandret når han drikker!
Hva kan jeg gjøre?? Hvordan kan vi løse dette?? Jeg venter nå barn med denne mannen, (IKKE planlagt) og han gleder seg VELDIG til babyen kommer. Jeg på min side er ikke spesielt entusiastisk, og hovedgrunnen er at jeg ikke vil at barnet vårt skal vokse opp med en såpass «ustabil» far…… (når han drikker) klarer liksom ikke å glede meg helt nettopp pga alkoholdrikkingen hans….
Jeg er selv vokst opp i et hjem omtrent blottet for alkohol, mine foreldre drakk ALDRI når jeg var liten. Og det er en slik barndom jeg ønsker at mitt eget barn skal få – trygge og stabile foreldre.
Jeg selv har drukket min del alkohol på fester tidligere, men jeg liker ikke alkohol til mat, og drikker aldri sånn «en øl eller to midt i uka bare fordi det er godt» ser ikke helt poenget med det.

Kvinne, 31 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en utfordrende situasjon for deg å stå i, og en situasjon som byr på mange krevende episoder. Vi har god forståelse for at du er frustrert over nåtiden og bekymret for fremtiden, særlig nå som du venter barn.
Det som er helt sentralt her er at han gang på gang lover endring, uten at noen endring faktisk skjer. Det virker utvilsomt som at han har et problematisk forhold til alkohol når han gjentatte ganger drikker seg overstadig beruset, vel vitende om hva du synes om dette, og når han tydeligvis går inn for (delvis) å holde omfanget av drikkingen skjult for deg. Like viktig er det å ta på alvor at også du har et problem her – som må stå i et forhold preget av disse vanskelige episodene, og alt det innebærer. Vi er helt enig i det du sier om at barnet deres fortjener et trygt og stabilt hjem å vokse opp i – noe annet er helt uakseptabelt. Det samme fortjener du også. Derfor er det viktig at du gir førsteprioritet til ditt og barnets beste. Aggressiv og ufin atferd – både fysisk og verbalt – er selvsagt ikke forenlig med trygghet og stabilitet.
Dette innebærer at det faktisk må skje en endring. Dersom han ikke er villig til å ta de nødvendige grepene og gjøre noe med drikkemønsteret sitt, kan det være på tide at han får et ultimatum: mellom deg og barnet på den ene siden, eller alkoholen på den andre. Du kan ikke tvinge han til å drikke mindre enn hva han er villig til, men du kan bestemme hva du vil leve med og ikke. Dersom du gir han et slikt ultimatum, er det ganske sannsynlig at han vil forsøke å bagatellisere situasjonen, eller nok en gang love endring og bedring. Men dersom du skulle akseptere dette er det veldig viktig at dette ikke kun blir enda et tomt løfte, men at han faktisk tar noen konkrete grep for å endre sitt drikkemønster. Dette kan f.eks. innebære at han oppsøker profesjonell hjelp, og/eller en selvhjelpsgruppe. Men det viktigste er altså at disse ubehagelige episodene forsvinner – ikke nødvendigvis hvordan.
Samtidig må du ha realistiske og rimelige forventinger til fremtiden; det er en sjanse for at han før eller senere gradvis vil skli tilbake til sitt gamle drikkemønster. Dette betyr at et slikt ultimatum må innebære at også du holder løftet ditt; enten må du forlate ham nå, dersom han velger alkoholen; ellers må du forlate ham senere, dersom han igjen lover endring, uten at noen endring finner sted – hverken nå eller på lang sikt. Kanskje vil dette kunne være en oppvekker for ham, kanskje ikke. Poenget er at du må gjøre det du er nødt til å gjøre, som altså er å ta vare på deg selv og på barnet deres. Og du må ikke la deg overtale til noe annet!
Dersom det viser seg at han gir alkoholen førsteprioritet – enten nå eller senere, kan det være lurt av deg å alliere deg med noen du står nær – f.eks. familie eller gode venner. Et samlivsbrudd er alltid krevende, og da er det viktig å ha mest mulig støtte rundt seg.