Nedtrapping Ketorax?

Min søster har stått på ketorax og paralgin forte i halvt år, tre ketorax pr dag. Ble opr i går og er i dag helt smertefri. Ønsker ikke ta mere medisin og har heller ikke behov for smertestillende. Må man alltod trappe ned ketorax eller kan man slutte brått?
Ho har masse lynglimt foran øyne og svimmel men ikke andre symptom.

Kvinne, 44 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi kan svare på generelt grunnlag ut fra vår realkompetanse etter klinisk arbeid med opioidbrukere. Dere bør nok også konferere med foreskrivende lege.
Hun bør trappe ned. Gjerne så sakte som mulig. Forslag: Bruker 15 mg per dag, kan hun gå ned en halv tablett per uke. Da vil det ta 6 uker. Hun kan godt prøve å gå ned en hel tablett per uke, da går det på tre uker, men vil nok kjennes mer. Hvor fort hun skal trappe ned, kommer an på hvordan hun lever. Skal hun f.eks. være i full jobb og ha vanlige plikter og gjøremål, er det lurt å gjøre det sakte. Kan hun derimot slippe både jobb og andre anstrengende oppgaver, kan det gjøres raskere. Dersom Ketorax-tabletter er vriene å dele, kan dere kjøpe en pilledeler på apoteket (koster ca 45 kroner). Vi anbefaler henne å trappe ned Ketorax først og deretter Paralgin forte.
Merk: Våre råd er basert på erfaring, men vi er ikke leger. Ta gjerne kontakt med oss igjen. Håper hun får en grei nedtrapping!