når man slutter?

hei jeg heter [innlegget er redigert for å ivareta anonymitet, red.], og slutter i dette øyeblikk og tar mitt siste trekk fra pipa nå,og jeg brenner pipa i peisen etter på.jeg er meget spent på denne appen da jeg vil følge den,er også tett oppfulgt av LAR og skal etter vert ta en utredning på AD.HD så derfor slutter jeg nå i dette øyeblikk.har røyka i 4 år nå vær dag,og røyka ca et halvt gram vær dag,og jeg lurer på hva som skjer fysisk og psykisk med meg nå de første 6 dagene?
Sendt fra Android-applikasjonen.

Mann, 45 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gratulere deg med avgjørelsen om å brenne pipa i peisen, og vi håper at appen vil være nyttig for deg i tiden fremover! Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom du har noen.
Så til spørsmålet ditt. Etter å ha avsluttet et langvarig, høyt forbruk av cannabis, vil mange oppleve en viss grad av abstinensplager. Hvor sterke disse er, og hvordan de utarter seg, kan være ganske individuelt. Men enkelte trekk synes å gå igjen: f.eks. søvnvansker, svetting og rastløshet, er noe mange opplever i tiden umiddelbart etter avsluttet bruk. Svekket søvn kan igjen medføre at du føler deg ganske uopplagt og ukonsentrert. Men dette er noe som vil være gradvis forbigående, og varer normalt ifra noen dager opptil noen uker.
Når det gjelder psykiske abstinenser, vil dette i stor grad avhenge av din personlighet. Enkelte vil oppleve en viss psykisk abstinens når de fysiologiske abstinensene har begynt å roe seg. Denne perioden kan være preget av et savn etter cannabisrusen, samtidig som at hodet normalt vil føles klarere. En ting du kanskje bør være forberedt på, er dette: at det kan være krevende å slutte med cannabis, men at det for noen kan være enda mer krevende å ikke begynne igjen. Derfor er det viktig med konkret planlegging og målsetting, slik at du unngår å falle tilbake til gamle vanemønstre. Forsøk å fokusere på de fordelene du opplever ved ikke lenger å røyke cannabis. Sånn sett er det veldig positivt for deg at du har en ADHD-utredning i vente, da dette, som du sikkert allerede er klar over, vil kreve dokumentert rusfrihet fra din side.