Min far har et alkoholproblem

Hei,
Min far har gjennom hele livet vært del av et akademisk miljø, hvor alkohol er en stor viktig av alle sosiale settinger. Som barn gledet jeg meg til de gangene jeg fikk bli med på fest med mine foreldre- det var alltid fryktelig gøy, og aldri uttrykt. Det er først som voksen jeg ser at min fars drikkevaner misbrukes, hver dag. Han jobber som lege, og er høyt anerkjent innen sitt fagmiljø. Det er her problemet ligger. Selv om han kan si seg enig i at alkoholinntaket er for høyt, vil han aldri kunne innrømme at han har et stort problem, fordi hans «hemmelighet» da ville kommet ut.
Hvordan hjelper man en lege som bruker alkohol som beroligende, og som egentlig vet han har et problem, men ikke har noe sted å søke hjelp, fordi han selv er ansatt der man eventuelt søker denne hjelpen?
Med vennlig hilsen bekymret datter & bror

Kvinne, 29 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er leit at faren deres har utviklet en alkoholavhengighet. Dessverre er det nok ikke slik at avhengighet av rusmiddel oppstår som følge av mangel på kunnskap om avhengighet og skader. Det handler nok mer om hvilke behov alkoholen dekker for han og at det over tid blir vanskelig å slutte. Det er fint at dere har tatt det opp med far, og at han innrømmer at alkoholinntaket er for høyt. Kanskje er det ikke så rart at han ikke vil innse omfanget av problemet hvis han er bekymret for å tape anseelse. Men det er en ubegrunnet frykt, for taushetsplikten som alle leger er underlagt, gjelder jo også for han. Han kan derfor trygt be om hjelp for sitt alkoholproblem hos sin fastlege hvis han mener han trenger hjelp. Det er også mange ruspoliklinikker og andre rusbehandlingstilbud i Oslo, og det finnes steder han kan henvende seg uten å bli gjenkjent. Hvis han føler seg utrygg med det, er det ikke noe i veien for å søke hjelp i nabokommunen.
Men, situasjonen dere er i nå er kanskje ikke hvor og hvordan han skal søke hjelp, men å få han til og innse at han har ett skadelig høyt forbruk som han må gjøre noe med. Vi anbefaler dere og gjennomføre en bekymringssamtale med han. Forbered dere på forhånd, tenk over alt det som bekymrer dere ved hans høye alkoholforbruk og fortell han det. Ved å gjennomføre en bekymringssamtale vil han også forstå at hans høye alkoholbruk ikke bare berører og skader han, det gjør også noe med de som er glad i han. Forslag til bekymringssamtale finnes på vår hjemmeside og vi har lenket til den her.
Ønsker dere eller faren dere og kontakte oss for en samtale er vår anonyme telefontjeneste RUStelfonen 08588 åpen fra kl. 11-19 hver dag (10-19 på tirsdager og onsdager).