Meg og Don Perignon

Hei.
Litt usikker og sosialt flau person her. Når jeg er ute med venner drikker alle pils og pur vodka. Men jeg liker ikke dette, jeg klarer bare å drikke Strawberry daq og Don Perignon. Mange av vennene mine tar også heroin, men jeg tør bare prøve snus, er dette rart? føler jeg burde ta heroin snart….
Jeg tror jeg drikker for å hindre meg selv i å bli et sosialt avvik, men blir nesten verre av at jeg ikke drikker kule ting som pils. Bør jeg skaffe meg nye venner?

Mann, 18 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Om du bør bytte venner, kan vi ikke avgjøre. Men om du føler deg presset til å ta heroin, kan det være at du med fordel bør finne deg noen andre å henge med, med mindre farlige hobbyer. Vi ser ikke hvorfor pils skal være kulere å drikke enn Strawberry daq eller Don Perigon, men vi oppfordrer deg til å gjøre som du vil og ikke føle deg presset til noe annet bare fordi vennene dine gjør det. Å bli et sosialt avvik basert på hva du drikker, høres litt voldsomt ut.