Langtidsbruk av Oxycontin

Hei. Jeg har hatt barneleddgikt siden jeg var ca 8 år. Sykdomen jeg har er nokså aggresiv og legene finner ikke medisiner som varer mer en max et år av gangen. Så jeg har nå rulert på alle biologiske medisiner flere ganger siden de kom i 2000. Den eneste medisinen som fungerer er Kortison. Jeg har derfor brukt doser mellom 10 og 20mg fast siden 1992.P.g.a kortison har jeg også blitt beinskjør og må ta Aklasta som medisin . I 2010 fikk jeg operert inn protese i en ankel og stivet av begge fotrøttene . I 2014 fikk jeg satt inn protese i det ene kneet og nå i høst har jeg satt inn protese i den ene albuen. Som smertelindring brukte jeg pinex forte og Petidin frem til 2010. Etter 2010 og til d.d har jeg brukt varierende doser med Oxycontin og Sarotex. Vanligvis 40mg morgen og 40mg kveld og en Sarotex dose på 30mg. Jeg ser at dosen med Oxycontin varierer mye, er jeg dårlig og har mye vondt, så kan dosene fort dobles. Det jeg lurer på er om der finnest et bedre alternativ til Oxycontin og Sarotex og evt. hvor skadelig er det for meg å ta disse tablettene.

Mann, 42 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Dette er et medisinsk spørsmål som du antakelig kan få bedre svar på av legen din. Vi vil anta at legen kjenner til risiko forbundet med regelmessig inntak av Sarotex og Oxycontin, og at hen hadde foreslått andre alternativer dersom det var hensiktsmessig.
På generelt grunnlag kan vi si at når det gjelder bruk av vanedannende legemidler mot sterke smerter er det alltid viktig med en avveiing. Hvor mye smertelindring vil pasienten kunne oppnå kontra hvor stor risiko er det for skader/avhengighet. Og hva vil på sikt gi best livskvalitet. Men igjen, dette bør du diskutere med legen din, eller en annen lege dersom du ønsker flere vurderinger av din situasjon.