IT

Hei, jeg har drukket regelmessig de siste 3 årene. Drukket i snitt mellom 15-30 enheter om dagen. Kom til det punktet at jeg kunne drikke mye uten og bli full, snøvle og slik. For 16 dager siden i dag, startet jeg på Antabus, spiser nå 100 milligram om dagen, som holder meg unna Alkohol. Jeg er fast bestmet på å slutte i lang tid. Det jeg lurer på er hvor lenge jeg er rastløs:-)? vasker leiligheten sikkert 3 ganger om dagen hehe, samt går masse turer, ute med venner som er bra, men jeg savner og slappe av litt også, som jeg gjorde veldig mye av når jeg drakk, så sikkert noe med det:-) Vil dette stabilisere seg over tid, eller så er jeg redd for at jeg kan begynne og drikke igjen, for dette er virkelig tøft.

Mann, 39 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gratulere deg for god innsats, det å slutte å drikke etter såpass høyt og langvarig forbruk er ikke bare enkelt.
Du skriver at du vasker og er aktiv med venner, men at du er rastløs, og at du savner å slappe av. Det skjønner vi godt, men det kan nok være at det tar litt tid før du opplever at roen senker seg helt. Som du selv skriver, alkoholen fikk deg til å føle at du slappet av. Dette er nok tilfelle for mange, og det å «lære seg» at man kan slappe av uten å ha alkohol i kroppen er nok noe som kommer gradvis etterhvert som hjernen og systemet blir vant til å være uten alkoholens påvirkning. Det kan være lurt å utforske forskjellige typer avspenningsteknikker (f.eks meditasjon, akupunktur eller samtaleterapi), og fokusere på å gjøre ting du liker.
Vi håper at du klarer å overkomme denne utfordringen, det kan kreve tålmodighet, men det vil bli bedre på sikt. Akkurat hvor lang tid det tar er nok veldig individuelt, og du kan selv være med på å forkorte dette ved å forsøke å snakke positivt med deg selv. Nå vet ikke vi om du er rastløs som person, eller om alt dette har kommet i kjølvannet av alkoholmisbruk. Men det vi kan si er at tilstanden din nå er preget av tre år med høyt alkoholinntak, og at det antakeligvis tar litt mer enn 16 dager før alt er i balanse igjen. Vi ønsker deg lykke til og håper du klarer å holde deg til din beslutning om en lengre periode som alkoholfri.
Hvis du føler for å snakke med noen som har gjennomgått det samme som deg  kan du kontakte Anonyme alkoholikere, der kan du sikkert få noen gode råd.