hva gjør jeg?

Hei. Jeg kjenner flere folk på skolen min som røyker jevnlig mye hasj. Hva skal jeg gjøre? Hvis jeg sier i fra, blir de utvist fra internatet og får mest sannsynlig større problemer med narkotika.
Sendt fra iOS-applikasjonen

Kvinne, 18 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Dersom dette er nære venner av deg, kan du forsøke å snakke med dem om din bekymring – se denne guiden til bekymringssamtaler som vi har laget. Men vær forberedt på at den/de det gjelder kanskje ikke ser på dette som et problem i det hele tatt, og/eller at vedkommende ikke ønsker å endre på sine røykevaner. Da er det viktig å huske på at det er de selv som tar de valgene de tar, og altså deres eget ansvar. Du må med andre ord ikke føle deg ansvarlig på deres vegne. Dette betyr at dersom dette er noen du ikke står spesielt nær, så behøver du ikke å gjøre noe med situasjonen overhodet – annet enn å fortsette som du gjør, og ta avstand fra hasjrøyking for din egen del.