Jeg har funnet ut at min sønn på 18 år har starta med rusmidler. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre som mor og er veldig trist over dette. Jeg har prøvd å snakke med han, men har nekter å snakke med meg eller hans far. Hvorfor har han startet med dette, har jeg gjort noe galt som mor? Hva kan dette komme av? Jeg er desperat etter svar. Hva tror dere er grunnlaget for at han har starta med dette og hva kan jeg gjøre for å hjelpe han?
Kvinne, 39 år fra

RUStelefonen svarer:
De fleste foreldre stiller seg de samme spørsmålene som du gjør når barna deres får problemer. Men, det er nødvendigvis ikke noe sammenheng mellom deg/dere som foreldre, og hans bruk av rusmidler. Det kan være mange grunner til at han har begynt med rusmidler, og vil han ikke snakke om det nytter det ikke å hjelpe han. Det vi anbefaler deg og gjøre er å ta kontakt med familievernkontor der dere bor. Det beste er om sønnen deres vil være med på familievernkontoret for dette er jo noe som angår hele familien. Vil han ikke det kan dere uansett få hjelp og snakke om det som bekymrer dere. Familievernkontor tilbyr samtaler til alle familier som har problemer, dere trenger ikke henvisning, og det er gratis.