Heroin

Jeg lurte på noen spørsmål innenfor Heroin. Jeg skal lage en presentasjon, og lurte på om vi kunne få litt informasjon.
1. Hva slags effekt gir alkaloider, morfin, kodein og pappaverin?
2. Hva består heroin av?

Mann, 14 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dette virker som en interessant oppgave. For informasjon om effekt og innhold av denne typen stoffer (morfin, kodein, heroin o.l.), anbefaler vi at du studerer våre faktasider om opiater/opioider. Avsnittet Virkninger og bivirkninger er nok særlig relevant for deg her.
Vi vil også gjerne gjøre deg oppmerksom på følgende: «Alkaloider» er ikke ett enkelt stoff, men heller en samlebetegnelse på en rekke naturlige kjemiske forbindelser, bl.a. morfin og kodein. Dette kan du lese mer om i Store Norske Leksikon. Papaverin derimot, er et legemiddel som står på godkjenningsfritak i Norge, noe som i praksis betyr at legene sjelden gir dette til pasienter – og da i behandling av ereksjonsproblemer sammen med fentolamin. Papaverin ble opprinnelig forsøkt brukt som muskelavslappende, og har en betydelig mildere virkning enn f.eks. morfin.