Hasjrøyking

Hei. Jeg lurer på om i hvilken grad det å røyke hasj blir sett på som et sosialt avvik i Norge? Og hvordan dette er i forhold til andre land som for eksempel USA og Australia?
Hilse Hanne

Kvinne, 18 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Hvorvidt hasjrøyking kan betegnes som et sosialt avvik i Norge, kommer nok veldig an på hvem du spør. Tall fra UngData-rapporten 2016 (se kap. om hasj) viser at 22 prosent av gutter på VG3 har prøvd hasj i løpet av det siste året (og 14 prosent av jenter). Det er altså snakk om nesten en fjerdedel av alle gutter på VG3 – noe som neppe kan kalles for et «sosialt avvik». Videre, ifølge SIRUS’ årlige publikasjon Rusmidler i Norge, opplyser 20,9 prosent av befolkningen i 2015 i alderen 16-64 år at de har brukt cannabis minst én gang i løpet av livet (se figur 5.5, kap. 5.4.2). Igjen, dette er neppe helt forenlig med et «sosialt avvik». Og for å komplisere bildet ytterligere: personer som i utgangspunktet kan kalles «sosialt avvikende» (hva enn man legger i dette), vil ofte ha en viss dragning mot rus og rusmiljøer. Det er altså ingen tydelig enveissituasjon her.
For øvrig har vi ikke noe sammenligningsgrunnlag mellom Norge, USA og Australia. Det er riktignok grunn til å tro at forbruket av cannabis (i forhold til innbyggertall) er høyere i USA enn i Norge (se figur 5.4 fra SIRUS-lenken). Men hvordan dette speiler seg i forhold til de enkelte lands holdninger, kan vi ikke uttale oss om.