positiv på opiater uten å ha inntatt noe?

Hei.
Jeg har avlevert en urinprøve å mener denne skal være ren. Jeg har aldri hatt ett rusproblem eller intatt rus. På denne urinprøven slo jeg ut på opiater. Hva kan ha skjedd siden det slår ut? Ikke går jeg på medesiner eller noe annet. Oeverrt reine urinprøver i over 1 år av fri vilje for å ta bort en bekymring som fort kan komme
Kvinne, 25 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er litt rart at du slår ut positivt på opiater dersom du ikke bruker noen lignende medisiner overhodet. Falske positiver er fullt mulig, men dette skyldes vanligvis enten (1) at et kjemisk beslektet medikament gir utslag, eller (2) at selve prøven er forholdsvis primitiv og mindre nøyaktig (som f.eks. en hjemmetest kontra en laboratorieanalyse). En kombinasjon av disse to er selvsagt også mulig.
Utover dette finnes det enkelte andre råvarer som også kan forårsake falske positiver for opiater, særlig dersom prøven er av en primitiv/mindre nøyaktig type. Et kjent eksempel på dette er valmuefrø, som brukes i en rekke typer bakverk. Valmuefrø stammer fra opiumsvalmuen. Det kreves riktignok et ganske høyt og/eller nylig inntak av valmuefrø for at dette skal gi utslag som opium på en urinprøve.