Driti meg ut, hvor lenge må jeg vente for å kjøre bil?

Hei!
Har gått 8 måneder uten og ta narkotika, så nå er jeg veldig skuffet over meg selv for at jeg sprakk i dag :/ .
Har inntatt omkring 5x5mg sobril, 3 pinex forte og en liten liner med amfetamin (tipper rundt 30-70mg).
Det jeg lurer på er hvor lenge må jeg holde meg unna og kjøre bil før det er trygt for meg og kjøre igjen? 2 uker?
vil avslutte med å si at jeg er utrolig skuffet over meg selv, føler meg helt for jævelig, syns det er flaut og skrive her, men det er veldig viktig for meg og vite når det er 100% sikkert og kjøre bil igjen.
Takk for svar hilsen en veldig ydmyk mann :/

Mann, 26 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det var leit å høre om ditt tilbakefall. Dette er noe som kan hende den beste, men det er viktig at det du forsøker at det blir med denne ene gangen. Dersom dette likevel skulle skli tilbake til tidligere bruksmønstre, er det viktig at du tar grep tidligst mulig, slik at du lettest skal kunne snu en negativ utvikling. Men det virker imidlertid som om du ikke har noen ønsker om at dette skal gjenta seg, og det er bra.
Så til spørsmålet ditt. Det er veldig bra at du tar trygg bilkjøring på alvor. Etter to uker vil du i hvert fall være 100 % sikker på at dette inntaket ikke lenger påvirker kjøreevnen din. Samtlige av disse stoffene vil være i blodomløpet ditt i 1-2 døgn etter inntak – for å være på den sikre siden kan du regne tre døgn etter inntak. Så lenge du vil kunne teste positivt på en blodprøve, vil også disse stoffene påvirke kjøreevnen din. Men dersom du av en eller annen grunn skulle havne i den situasjonen at du blir bedt om å avlegge en utvidet urinprøve, vil påvisningstiden være noe lengre enn med blodprøver. Dette gjelder særlig for amfetamin, som kan påvises med urinprøve i opptil en uke etter inntak – i noen tilfeller også lengre enn dette. Dersom du tester positivt på bruk av illegale rusmidler – selv om du ikke kan sies å være påvirket av disse lengre – kan dette få konsekvenser for din førerrett. Så, dersom du vil være helt sikker på at du kan kjøre bil risikofritt, bør du altså vente 1-2 uker etter dette inntaket.