Avhengig uansett

Hei. Jeg skrev til dere for en stund siden ang. Amfetamin. Da bodde jeg i oslo. Jeg har nå flyttet til (..) og bor med foreldrene mine. Jeg har alltid fått paralgin forte mot mens smerter. Men i sommer begynte jeg å få kronisk migrene. Arvet av mamma. Uansett det begynte med en tabelett hvis jeg hadde migrene og nå har jeg migrene hver dag. Jeg tar en om morgenen og en om kvelden. Jeg har begynt de siste ukene å få migrene utpå kvelden. Men jeg føler at jeg har fått medikament migrene. Har prøvd å gå uten flere dager og det hjalp ikke. Har prøvd andre migrene tabletter men det har ikke hjulpet. Tidlig i sommer tok jeg de bare for å føle meg bra for det lignet på amfetamin rusen. Nå har jeg migrene uansett. Jeg vil ikke være avhengig av dette men det er jeg. Jeg blir ofte supertrøtt helt ut av det blå. Ofte hvis jeg står oppreist føler jeg at jeg kommer til å falle bakover fordi jeg er helt fjern av «medisin». På jobb føler jeg dette ofte. Jeg har flere ganger nesten skjært av meg fingrene på jobb, jeg er kokk. Jeg er redd for å ødelegge leveren min. Jeg er også paranoid 24 timer i døgnet. Jeg er livredd for å være alene. Jeg er redd for å være i en annen etasje enn foreldrene mine i huset. Jeg er redd når jeg er på do. Jeg er ikke klar for å bli rusfri. Jeg ble nettopp dumpa av kjæresten min i tillegg. Hva burde jeg gjøre for å få ordnet livet mitt?

Kvinne, 20 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi fjernet ditt bosted for å anonymisere deg best mulig.
Det er leit å høre at du har havnet i denne situasjonen. Du forteller om en hverdag som høres svært vanskelig ut, og som er preget av negative konsekvenser rundt det at du tar for mye medikamenter. Slik vi forstår deg er dette noe du ikke egentlig ønsker å fortsette med, men samtidig skriver du at du ikke er klar for å bli rusfri. Det å være litt ambivalent til om man ønsker å slutte å ruse seg eller ikke, er vanlig. Å slutte med rusmidler er ofte en prosess, noen ganger en lang en. Det kan være greit å snakke med noen om dette, slik at du kan få hjelp til å sortere ut tankene dine og til å se fremover. Vi anbefaler deg å gå til din lege og be om å bli henvist til en ruspoliklinikk nær deg, eller å ta kontakt med din nærmeste helsestasjon.
Du forteller at ingenting annet enn Paralgin Forte hjelper mot migrene. Det kan vi ikke motsi deg på, men vi oppfordrer deg likevel til å søke legeråd om andre medikamenter mot migrene – det kan være at du ikke har prøvd alle. Når det gjelder mens-smerter, er det også mange andre smertelindringer som skal virke. Enten ikke-avhengighetsdannende medikamenter som for eksempel Naproxen, men mange får også enten p-piller, spiral eller andre hormoner mot menssmerter. Det kan selvfølgelig oppstå bivirkninger ved alle typer medikamenter, men da må man velge kost opp mot nytte. Å bruke medikamenter du ikke hekter deg på og som ikke gir deg så sterke bivirkninger som de du tar nå, bør være første prioritet. Vi anbefaler deg å snakke med legen og med en gynekolog om alternative måter å behandle smertene dine på.
Du lurer på hva du bør gjøre for å få orden på livet ditt. Det vi har skissert ovenfor tror vi er en god start, og å få hjelp til dette så fort som mulig før ting blir verre for deg, er lurt. Å fjerne rusen og bivirkningene av dette, vil gjøre deg mye bedre fysisk og muligens mentalt. Får du andre medikamenter som faktisk brukes mot smertene du har, vil du også kunne krysse ut smerter (i hvert fall smertetoppene – både menssmerter og migrene er smertetilstander som ikke nødvendigvis går an å få helt vekk). Om paranoiaen din henger sammen med medisinbruken din, sier du ikke noe om, og det kan heller ikke vi uttale oss om. Uansett kan det være ok å få hjelp til å takle dette. I første omgang kan det være greit å snakke med foreldrene dine om dette slik at de kan støtte deg. Deretter bør bruke den hjelpen du får også til dette.
Å bli dumpa av kjæresten, er for alle en stor emosjonell belastning. Men med tiden til hjelp, vil nok dette føles lettere å bære. Og om du i mellomtiden får oppleve mestring i å klare deg uten rus, kan gleden av dette lette smerten over tapet av kjæresten din.
Vi håper at du får hjelpen du trenger, og ønsker deg lykke til.