Ta med Modafinil inn til Norge?

Hei!
Jeg er på forretningsreise i Dubai, ble introdusert av en lege til noe som kalles Modafinil 100mg, noe jeg synes fungerte utmerket, spørsmålet mitt er om jeg kan ta med dette hjem til Norge? Når jeg har fått dette på resept? Kan det være straffbart, ønsker jeg ikke det, hva vet dere om dette stoffet? og kan jeg ta med 1-3 mnd forbruk av dette? ink mine resepter på Zanax?

Mann, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Modafinil står oppført på legemiddellisten. Som privatperson har du ikke lov til å importere medikamenter fra land utenfor EØS, uavhengig om du har legeerklæring/respekt. Så det vil være ulovlig og straffbart for deg å ta med disse fra Dubai til Norge. Det samme gjelder Xanax, om dette er medikamenter skrevet ut i Dubai.
Modafinil er et sentralstimulerende medikament som i brukes i behandling mot narkolepsi. Det er også brukt i behandling av ADHD. I Norge blir Modafinil distribuert som Modiodal (Se beskrivelsen av medikamentet i felleskatalogen). Du sier ikke noe om hva du opplever medisinen hjelper mot, og om du har en diagnose/tilstand som du behandler. Om du har en tilstand som er vanlig å behandle med sentralstimulerende medikamenter, så kan du snakke med legen din i Norge om muligheten for å prøve ut Modiodal.