Sobril mot flyskrekk+alkohol

Hei
Pga en smule angst mot å fly tar jeg 10 mg sobril. Kan jeg likevel drikke litt hvitvin på flyplassen/flyet uten at det er farlig?
Kvinne, 41 år fra

RUStelefonen svarer:
Du bør være meget forsiktig med denne blandingen. Alkohol og Sobril forsterker hverandre gjensidig og dette fører til at du veldig lett kan bli mye mer full enn hva du ellers ville blitt av tilsvarende mengde alkohol. Du bør ikke ta mer enn 10 mg Sobril og du bør være svært måteholden med alkohol den dagen du har inntatt Sobril. Drikker du for mye kan det gi svært sterke reaksjoner. Vi vil egentlig si det såpass sterkt at du ikke bør drikke mer enn et glass vin, kanskje to.
Fra våre sider om blandingsbruk (her er det tatt høyde for inntak av større mengder):
Alkohol og benzodiazepiner forsterker hverandres dempende virkning. Både alkohol og benzodiazepiner brytes ned i leveren. Derfor vil disse stoffer nedbrytes saktere, noe som kan føre til en for høy konsentrasjon av medisinen i blodet. Som følge kan det oppstå bivirkninger som orienteringsproblemer, trøtthet og alvorlige pusteproblemer. Det kan også føre til koma og død. På lang sikt øker det sjansen på hukommelsestap, toleranse og avhengighet. Bilkjøring og andre oppgaver som krever årvåkenhet kan bli farlige.