Slutte med sentralstimulerende midler

Hei. Jeg tok amfetamin for første gang for ca. tre år siden. Jeg tok det ca annenhver dag i en periode på ca 3 måneder. Fant fort ut at jeg måtte gi meg mens leken var god. Jeg var bestemt, sluttet på dagen og ble helt nykter.
I tidlig vår gikk jeg igjennom en vanskelig periode og begynte å ta kokain i forbindelse med fest. I sommer utartet det seg videre til både alkohol, kokain, amfetamin, cannabis, xanax og attentin. Utrolig nok klarer jeg å balansere dette slik at jeg har fungert i både skole og jobb.
Siden slutten av sommeren har jeg tatt attentin nesten daglig. Føler dette har vært i kontrollerte mengder (vanligvis 10 mg/dag, max 25mg/dag). Det er varierende hvor ofte jeg har tatt amfetamin, det har for det meste vært i forbindelse med fest i helger, men noen ganger i ukedager også. Kokain har det vært lite av etter sommeren. Xanax har jeg tatt sporadisk, som regel etter større inntak av amfetamin. Cannabis har jeg røyket 1-5 ganger per måned.
Jeg begynner å bli skremt av meg selv og dette er ikke en livsstil jeg ønsker å ha. Kokain, xanax og cannabis kan jeg holde meg unna uten problemer. Attentin og amfetamin derimot er vanskeligere. Jeg ønsker å ikke ta det lengre, men merker at det er vanskelig. Føler alle tanker faller på plass der de hører til når jeg tar dette, jeg blir konsentrert, oppegående og føler jeg blir meg selv. Jeg har aldri tatt noen former for rusmidler før jobb, skole eller før jeg skal kjøre bil. Det skjer «kun» når jeg har fri eller etter skole/jobb. Jeg jobber i helsesektoren og er derfor veldig bevisst på å ikke være påvirket på jobb.
Jeg trenger tips til hvordan jeg kan slutte med sentralstimulerende midler på egenhånd. Jeg vil ikke ta opp dette med fastlege/psykolog, fordi jeg er redd det kan føre til konsekvenser i forhold til førerkort og jobb. Jeg vet de har taushetsplikt, men de har samtidig opplysningsplikt og annet lovverk å forholde seg til. Jeg er også kjent med de nye førerkortreglene. Jeg vil bare få orden på livet mitt og komme meg ut av dette før det går for langt. Jeg er lei av å leve et dobbeltliv. Jeg har mange nære venner i rusmiljøet som jeg har daglig kontakt med. Synes det er veldig sårt og vanskelig å eventuelt måtte kutte kontakten med de. Har god kontakt med familien (de vet at jeg ruser meg, de er skuffet og bekymret). Har lite kontakt med venner som ikke ruser seg, da jeg har prioritert de andre vennene mine.
Tips til hvordan jeg kan komme meg ut av dette?
Hva kan jeg gjøre for å dempe sug etter attentin/amfetamin?
Forslag til hva jeg kan gjøre på fritiden, på kveldene og i helger?
Hvordan være sterk nok til å si nei når andre tilbyr meg noe?
Tar imot alle tips og råd med stor takk.

Kvinne, 22 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Så bra at du stiller spørsmål ved ditt eget rusinntak, og at du ønsker en annen livsstil. Du skriver at du føler at alle tanker kommer på plass, at du blir mer konsentrert, oppegående og deg selv, når du tar Attentin/amfetamin. Dette er noe så og si alle opplever i større eller mindre grad når de inntar sentralstimulerende. For noen er det riktignok slik at de har en aktivitet- og oppmerksomhetsforstyrrelse (ADHD) slik at det å ta f.eks. amfetamin, kan kompensere og fungere som medisin for de utfordringene man har ved en slik lidelse. Om det er slik for deg, kan ikke vi svare på; for å finne ut av det kreves det at man har vært rusfri i minst 3 måneder, og at man gjennomgår en nøye utredning av en spesialist. Hvis dette er aktuelt for deg, kan du be fastlegen om å sende en henvisning til f.eks. distriktpsykiatrisk senter (DPS) der du bor.
Legen har taushetsplikt, men også opplysningsplikt, som du jo også vet, og du velger selv hva du vil si til legen, men vi anbefaler deg å være mest mulig ærlig.
Du lurer på hvordan du kan komme deg ut av det på egenhånd, og har en rekke spørsmål. For å ta det med nettverk først. Vi forstår at det er både sårt og vanskelig å skulle kutte kontakten med venner fra rusmiljøet, men for mange er det uforenlig å slutte med rus og å samtidig ha kontakt med folk i aktiv rus. Det kan gå fint en stund, men så opplever mange at fristelsen blir for stor og veien er da kort(ere) tilbake. Vi sier ikke at du skal kutte kontakten med dine nære venner i rusmiljøet, men vi vil at du skal tenke godt i gjennom eventuelle risikosituasjoner. For noen handler det også om identitet. Det kan være vanskelig å komme ut av en rusidentitet hvis man kun har kontakt med rusmiljøet. Samtidig anbefaler vi deg å forsøke og etablere vennskap med mennesker utenfor rusmiljøet.
Det er flere ting man kan gjøre for å dempe russug. Avledning og positiv selvinstruksjon kan være to måter. Når russuget melder seg, så prøv å gå deg en tur, spill musikk eller gjør noe du liker å gjøre for å avlede deg fra rustankene. Lag deg noe god mat, dra på trening (trening skal ha erfaringsmessig god effekt på russug!) eller ring en god (rusfri) venn eller et familiemedlem. Med positiv selvinstruksjon mener vi at du kan si til deg selv at du er nykter, at du ikke trenger rusmidler, at du har en ny og sunnere livsstil. Alle gode tanker om det livet du ønsker at du skal ha, kan repeteres for deg selv.
Du lurer på hva du kan gjøre på kveld og helg. Vi vil tipse deg om selvhjelpsgrupper, f.eks. Anonyme Narkomane (NA). De har møter, som regel flere ganger i uken, der du kan møte likesinnede og hente inspirasjon og få delt litt om hvordan du selv har det. Møteoversikt finner du på www.nanorge.org. Ellers så er det jo mulig å melde seg på et kveldskurs i noe du kunne tenke deg å lære mer om, enten det gjelder å spille et instrument, lære et språk, strikkekunnskaper osv. Du kan også ta deg noen spaserturer for å bli kjent med turområder og -muligheter der du bor. Det er vanskelig for oss å si helt konkret hva du kan gjøre på kveld og helg, da vi ikke kjenner deg og dine interesser, men dette er hvertfall noen forslag.
Det å si nei til rus når noen tilbyr deg, handler ofte om motivasjon, selvtillit, holdning og dagsform. Hvor motivert er du for å holde deg nykter? Har du selvtillit nok til å si nei, og stå for det? Dette er noe som kan øves opp. Hva slags holdninger har du? Tenker du at du kan «ruse deg litt», eller tenker du at du må være helt avholdende? Hvordan er dagsformen? Har du en dårlig dag, kan det hende at det kan være lurt å unngå situasjoner der sannsynligheten for å bli tilbudt rus er stor. Vi vil igjen minne deg på at du lettere vil kunne få tilbud om rus, hvis du omgås folk som ruser seg. Det er virkelig nødvendig å tenke på.
På våre hjemmesider finner du råd og veiledning for hvordan slutte med rus, fortrinnsvis cannabis, men mange av de samme tingene gjelder også for rus generelt.
Vi ønsker deg lykke til med prosjektet ditt, og heier på deg!