sliter med alkohol

Eg lurer på om eg sliter med alkoholisme… Men velger alltid å tru at eg ikkje gjere det / at eg ikkje har noko problem i forhold til min alder… Men veit også at eg ikkje kan snakke om slikt når eg er edru / på dagtid… Fordi eg kun er full på kveldstid… Vil gjerne at nokon kan fortelje meg om eg berre er normal, eller sliter… på vegne av dei eg er glad i… Nokon kjangse for å snakka med nokon på natta? Måtte gå igjennom denne meldinga eit par gongar… Tek det som eit hint…

Mann, 19 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Du lurer på om du sliter med alkoholisme. For å gjøre det klart så er det nyanser mellom det å være alkoholavhengig og det å ha alkoholproblemer.
Det er ikke uvanlig at ungdom på din alder drikker alkohol, men hvis du føler at drikkingen din har blitt problematisk er det kanskje grunn til å stoppe opp å tenke seg om. Det er vanskelig for oss å skulle avgjøre om du har alkoholproblemer, da vi vet for lite om deg, hvorfor du drikker, hvor ofte og hvor mye osv.
Noen tegn på at du har alkoholproblemer kan være:
• Du føler at du burde kutte ned på drikkingen
• Andre har kritisert deg for drikkingen, og dette irriterer deg
• Drikkingen gir deg skyldfølelse
• Du bruker mye tid på å tenke på alkohol
Alkoholisme er en tilstand som foreligger når et menneske er så avhengig av alkohol at det går ut over den fysiske og psykiske helsen. Det vil si at drikkingen har utviklet seg til å bli mer alvorlig. På Norsk Helseinformatikk sine sider kan du lese mer om alkoholisme.
Noen ganger er grensen mellom alkoholproblemer og alkoholisme ganske utydelige, men hvis du lurer på om du drikker for mye kan du ta en test på rushjelp.no sine sider. Her finner du også et selvhjelpsprogram. På Drikk Mindre sine sider finner du også en test, samt fakta om alkoholavhengighet.
Testene er bare veiledende, men kan gi deg en pekepinn på hvordan det ligger an. Husk at så lenge du opplever drikkingen som problematisk, er det blitt et problem for deg.
Hvis du trenger å ha noen å snakke med på kveld- og nattestid kan du ta kontakt med Mental Helses hjelpetelefon 116 123, evt. Kirkens SOS. Dette er hjelpetjenester som er åpent hele døgnet.