Hvorfor sjarlatanen Thomas Lundqvist

Hei
Hvorfor baserer dere den nye appen på sjarlatanen og løgneren Thomas Lundqvist?
Fasene hans og fettløgnene hans er bullshit. Det er hans fantasier
Makkverkene hans er på nivå med Breiviks manifest

Mann, 27 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi synes også at Thomas Lundqvist sitt opprinnelige program har svakheter, og i HAP-appen har vi gått bort fra mye av dette (blant annet begrepet kronisk rus) samt endret og tilpasset oppfølgingen i henhold til nyere forskning og våre kliniske erfaringer.  Det er mye vi har endret på i vår tilnærming, forklaring og oppfølging, men det er også viktig å vise til kilden til behandlingen vi jobber med, og hva vi i utgangspunktet baserte oss på og ble inspirert av. Som med det meste av kunnskap er det noe som over tid utvikles og videreutvikles. Når det er sagt skal det også sies at vi samarbeider med ulike fagpersoner, klinikere, og forskningsmiljøer, for å hele tiden holde oss oppdatert på den nyeste forskningen på cannabis og hva slags behandling som virker. Vi utvikler også programmet på bakgrunn av tilbakemeldinger fra brukere gjennom flere års arbeid med hasjavvenning og samtaler med mennesker i alle aldre, som ønsker hjelp til å slutte med cannabis.
Grunnen til at vi fortsatt bruker THC kurven/modellen til Lundqvist er at den passer godt med de plagene brukerne våre opplever når de slutter å røyke/ trapper ned. THC kurven vi bruker er kun en illustrasjon, men dette bør vi kanskje tydeliggjøre i større grad. Vi har erfart at brukerne har nytte av å se det visuelt fremstilt, både med tanke på at det tar tid før THC er ute av kroppen, men også at de får en pekepinn på noen vanlige utfordringer de kan møte på i en slutteprosess. Her støtter vi oss både til forskning og kliniske erfaringer Her kan du også se referanselisten vi har brukt til tekstene i appen. Som du ser av denne, er det ikke mange referanser til Lundqvist her;  https://rusinfo.no/hasjapp/referanseliste-appen-hap/
Vi ønsker å være så nøytrale og oppdaterte som mulig, slik at vi kan bidra til best mulig hjelp for de som får et problem med sin bruk.