Rusmidler

Hei, jeg er en mann på 23 år jobber normale dager, har slitet med rusmidler av og på i 10 år, havnet i dårlig økonomisk problemer før klarte å bygge det opp men nå har jeg klart å havne tilbake og ikke bare det, endte opp med at min kjæreste slo opp med meg. Og er veldig redd for at økonomiske situasjonen jeg havnet i kommer til å få meg kastet ut av foreldrene mine sitt hjem.. hvor kan jeg få hjelp om alt?
Mann, 23 år fra

RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende situasjon å stå i, men her finnes det altså mulige hjelpetiltak.
For å få hjelp med økonomi og bolig må du oppsøke sosialtjenesten i kommunen, NAV. Du kan også be om et møte med en finansrådgiver, f.eks. via banken du bruker.
For å få hjelp for din rusbruk (samt eventuelle underliggende psykiske vansker), anbefaler vi at du leser vår guide til hvordan hjelpeapparatet fungerer. Legg merke til at også NAV har myndighet til å henvise deg videre i spesialisthelsetjenesten. Se for øvrig også denne guiden til utvalgte selvhjelpstjenester og -organisasjoner.
Lykke til videre!