Pensjonist

Har fått bekymringsmelding frå fastlege. Kreatinin-nivået i blodprøve er 136. Bruker Furosemide 20 mg 3 gonger om døgnet, morgen, middag, kveld. Fastlegen er på utkikk etter eventuell nyreskade. Han opplyser at nivået har vore stigande frå i Mai og fram til nyleg. Det kan vere at alkoholinntaket har vore større enn normalt ei stund pga stort stress-nivå ifht. ferdigstilling av anlegg. Relativt nyinnflytta.
[innlegget er redigert for å ivareta anonymitet, red.]

Mann, 64 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Vi er usikre på hva du egentlig spør om her – og derfor også usikre på hva vi skal svare deg på dette. Det er riktig som legen sier, at et forhøyet kreatinin-nivå i blodet kan være et tegn på nyresykdom. Hvorvidt dette skyldes et høyt alkoholforbruk er vanskelig for oss å fastslå – dette er noe du bør snakke med legen din om, slik at du kan få en best mulig tilpasset behandling. Du kan også snakke med legen din dersom alkoholen har begynt å bli et problem for deg – eller du kan kontakte oss anonymt for en mer utdypende samtale, tlf 08588 (åpent hver dag 11-19, tirsdager og onsdager 10-19).