Paralgin forte og bilkjøring

Hei! Min FL har satt meg på Nobligan retard etter de nye førerkortreglene 1.10.16. Jeg brukte tidligere paralgin forte, har gjort d i mange år pga sterke smerter. Jeg merker ingen rus av PF, men det hjelper mot smertene. Nobligan hjelper ikke noe særlig, og jeg blir veldig trøtt, svimmel og «ruset» av dem. Har brukt dem i 5 uker nå, like ille. En annen lege har sagt at dersom man bruker PF fast i flere år, f.eks. 1×4, kan man kjøre bil med dem. Stemmer dette?

Kvinne, 45 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
I henholdt til de nye «Helsekravene for førerkort» gjeldende fra første oktober 2016, er helsekravene oppfylt for førerkortgruppe 1 ved bruk av opioider ved kronisk smertebehandling, dersom;
• det er klar medisinsk indikasjon
• det er minst en uke etter siste doseøkning
• det brukes en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter
• legemidlene er langtidsvirkende, og
• det har gått 8 timer etter inntak av ekstra dose korttidsvirkende opioid
Så lenge du er innenfor retningslinjene til helsekravene, og din lege godkjenner det, bør det ikke være noe problem å bruke Paralgin Forte.