Paracet

Hei jeg har tatt to paracet før jeg skulle spille håndball kamp, ca 2 ganger i uken den siste måneden. I går spilte jeg kamp og hadde som vanlig tatt to Paracet før vi begynte å spille pga runners knee. Om kvelden etter kampen var jeg kvalm og til slutt kastet jeg opp. I starten så kom det ut, men etter ca en time så satt jeg å brakk meg uten at det kom noe ut, men var fortsatt veldig kvalm. Er dette pga jeg har tatt så mye Paracet? Er det farlig?

Kvinne, 15 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er lite trolig at symptomene du beskriver kommer av for høyt inntak av Paracet, da du er godt innenfor de anbefalte døgndosene. Det kan dog ikke utelukkes helt, du kan for eksempel være overfølsom for noen av stoffene i Paracet. Det er verdt å merke seg at du så langt det lar seg gjøre, bør unngå å innta Paracet over lang tid, også ved små doser. Du kan også lese om Paracet i Felleskatalogen.
Det kan være mange andre grunner til at du er kvalm og kaster opp, så det kan være lurt å ta seg en tur til fastlegen, for å sjekke det opp og snakke om din bruk av Paracet også.