Oxycontin + andre legemidler

I det siste har jeg ekspremintert litt med diverse rus. For 4 dager siden tok jeg 40 MG oxycontin , 500 MG pinex forte og vival 10 MG. Ble dårlig og kastet opp litt, klødde og var ganske ruset.
Fikk ikke samme effekt 3 dager senere da jeg gjentok dosen. Er det normalt?. Og hva vil evnt kunne skje om jeg venter 1 uke, og prøver ut 80 MG oxycontin istedenfor , med vival og pinex forte? Er det da dødelig ?
Og dersom en overdose hadde skjedd, hvordan oppleves det , og kan det reddes ?
Hilsen jente 23

Kvinne, 23 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
På generelt grunnlag vil vi fraråde kombinasjoner av dempende legemidler, som f.eks. nettopp opioider og benzodiazepiner, da disse kan forsterke hverandres virkning. Dette kan i ytterste konsekvens ha alvorlige følger, ettersom disse stoffene virker sederende på sentralnervesystemet, som igjen regulerer pustesenteret. Du kan lese om overdose/forgiftning samt mulige tiltak i Felleskatalogens omtale av OxyContin, Pinex Forte og Vival.
Vi kan riktignok ikke uttale oss om hvor grensen går mellom ufarlig og farlig dosering, da dette er ganske individuelt og variabelt. I tillegg er dette stoffer man relativt raskt kan utvikle en viss toleranse for, hvilket nok delvis forklarer hvorfor du ikke fikk like sterk virkning andre gangen du forsøkte denne dosen. Denne toleranseutviklingen vil imidlertid avta forholdsvis raskt, og etter en uke vil du sannsynligvis være tilbake på ditt opprinnelige/normale nivå. En doseøkning vil derfor medføre en betydelig risiko – vi vil altså fraråde deg dette.
Vi lurer på hva som er bakgrunnen for at du spør om dette. Dersom du vurderer et slikt inntak fordi du har det vanskelig, anbefaler vi at du heller snakker med noen om hvordan du har det, og at du ber om hjelp. Det finnes et stort hjelpeapparat der ute, som er til nettopp for å hjelpe de som har det vanskelig. Ikke vær redd for å benytte deg av dette! Snakk f.eks. med din fastlege, som enten kan hjelpe deg direkte, eller som kan henvise deg til videre hjelp. Du kan også snakke anonymt med Mental Helses døgnåpne hjelpetelefon, 116 123. Det viktigste er uansett at du ikke sitter alene med de vanskelige tankene du kanskje har – husk at det er vanskelig for andre å hjelpe deg, eller å vite at du trenger hjelp, hvis ikke du forteller dem om dette.