Overdose

Hei, jeg har bare et spørsmål! Min kompis døde av overdose for 4 mnd siden og jeg prøver å finne ut hva han har tatt. Så det jeg lurer på er at kan man dø av å ta mange forskjellige piller samtidig? For det ser ut som han har tatt mer enn en boks med paracet. Hilsen Nysjerrige Nils
Mann, år fra

RUStelefonen svarer:
Så leit at kompisen din døde. Vil tro at det foreligger en obduksjonsrapport, men det er begrensninger i forhold til innsyn. Hvis du sto han veldig nær er det nok mulig å spørre etter den. Vi svarer ikke på hva slags tabletter som vil være toksisk, men på generelt grunnlag kan vi si at ja, det er fullt mulig å dø av en pilleoverdose. Noen medisiner hemmer respirasjonssenteret i hjernen, og man vil da få for lite oksygen. Andre piller kan gå ut over indre organer.
Vi håper du spør fordi du er «nysgjerrig», som du skriver, og ikke fordi du vurderer å ta mange tabletter selv. Hvis du trenger noen å snakke med om tapet av din kompis, eller andre ting som kan være vanskelige, kan du ta kontakt med Mental Helses hjelpetelefon 116 123