Nedtrapping Sobril

Jeg har i samråd med fastlege og psykiater hos DPS, nå brukt Sobril over en periode på fire måneder. Årsaken var at jeg helt ut av det blå, ble rammet av angst i en alder av 35 år. Forsøkte Cipralex først, men bivirkningene var for uutholdelige til at jeg orket å fortsette med dem.
Jeg har på det meste vært oppe i døgndoser på 10 mg x 5. Har nå trappet ned til en totalmengde på 25 mg per døgn, fordelt på tre doser. Altså en halvering. Merker forholdsvis godt abstinenser før det nærmer seg neste dose, så jeg lurer på hvordan dere anbefaler meg å trappe ned videre uten altfor mye ubehag (om mulig). Legen og psykiateren min synes jeg er altfor streng mot meg selv mht at jeg på død og liv vil slutte med disse tabletten. De mener jeg fint kan fortsette en god stund, men jeg står på mitt og ønsker å bli kvitt avhengigheten til Sobril.
Angstproblemene som plutselig dukket opp, virker å ha blitt mye bedre, men dersom jeg vil ha behov for medisinering etter endt Sobril-slutt, lurer jeg på hvilke medikamenter som ikke gir kvalme. Jeg blir fort kvalm og kvalme i seg selv er veldig angstfremkallende for meg.

RUStelefonen svarer:
Vi er egentlig enige med legen din som sier at det ikke er livsviktig å slutte så raskt. Og det er viktig å diskutere saken med legen som skriver ut dette og hvert fall være åpen med legen om dine planer og hvordan du gjør dette. Når det er sagt, dersom du vil seponere/slutte så er det ditt valg og du bør få støtte på det (dette håper vi legen er enig i!).
Så, hvordan gå frem? Sakte! Alfa omega når det kommer til nedtrapping er å gjøre det sakte. Jo saktere du trapper ned, jo mindre abstinenser får du. Dersom du går ned f.eks. 5 mg i uken vil det være en ganske god plan. Når du kommer ned til 5 mg (halv tablett av en 10 mg) kan du gå over til å ta 5 mg annenhver dag i ti dager før du slutter helt.
Dersom du opplever at angsten kommer tilbake eller blir sterkere må du ta opp dette med legen og enten gå opp i dose igjen eller finne alternative løsninger som kan hjelpe deg til å få en hverdag uten disse plagene.
Når det gjelder kvalmeproblemer er dette veldig individuelt og du bør – dersom det skulle være behov for fortsatt medisinering – snakke med legen din om ulike muligheter og rett og slett prøve deg frem til du finner en passende løsning.
Vi anbefaler deg også å sjekke ut NADA-akupunktur som et supplement til medisinsk behandling for angst. Mange har god nytte av dette.
Vi håper du får det til og får en hverdag med minst mulig angst og minst mulig medikamenter.