Medisinering

Heisann! Fortvilet mann 26år, har en del spørsmål rundt medisineringen min.
Jeg har nå siden 2010 slitt med angst, gikk først til psykolog å fikk da ettervært utskrevet escitalopram( noe jeg fortsatt bruker 20mg dagen )
Etter masse fram å tilbake ut å inn av jobb praksisplasser møtte jeg skikkelig veggen å fikk utskrevet Sobril 10mg som jeg kunne ta ved behov.
I oktober 2015 fikk jeg tilbud om en støttegruppe ( legen min, nav, veileder og en psykolog ) fikk da utskrevet xanor å kom meg ut i jobb som deltid å har nå muligheten til å få fast. jeg fikk besked om å gå over til sobril igjen noe som ikke funker eller jeg føler jeg må bruke tid til å avvenne meg xanor noe som har fororsaket endeløs med tics muskelkramper og søvnløshet… Nå sliter jeg med å komme meg på jobb ( mister sikkert mulighet på fast ) men siden det har kommet ny lov mot bruk av disse tablettene får jeg ikke utskrevet mere xanor av legen.
Eneste jeg vil er å fungere normalt på jobb å ikke ligge i sengen dagen lang med skikkelig angst.
Hva har sjedd her? Børr jeg skifte lege å prøve å få en nedtrappingsplan på xanor, eller børr jeg sykmelde meg den tiden det tar å komme over fortest mulig?
For å oppsumere så har jeg hatt 3mg xanor daglig siden oktober, 20mg escitalopram og 10mg welbutrin. I tilegg så fikk jeg utskrevet Truxal noe som bare gjorde meg sløv så jeg ikke fikk gjort jobben min.
Takker for svar!

Mann, 26 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi vil være litt forsiktige med å svare deg på dette, fordi dette er noe du bør diskutere med en lege. Vi er ikke helsepersonell og kan ikke gi deg medisinske råd. Vi kan heller ikke gi deg noe godt svar på hva som har skjedd eller hva du bør gjøre. Det vi kan anbefale deg er at om du ønsker å slutte med Xanor, så bør du trappes ned i samsvar med legens råd. Om du sykemelder deg eller ikke, kommer an på hvordan du opplever abstinensene. Du skriver at det har kommet en ny lov og vi regner med at du mener loven om helsekrav til førerkort. Du har rett i at bruk av Xanor gjør at man ikke fyller helsekravene, men at man ved bruk av en viss mengde Sobril kan fylle kravene. Du kan lese mer om dette i Helsekravene til førerkort.