Måles hasj når du tapper blod?

Hei, måles hasj i blodet ved tapping? Jeg er så redd for at de skal gjøre det. Jeg var full i helgen og noen tilbydde meg en hasj røyk, jeg skulle være tøff og turte ikke si nei. Nå angrer jeg bittert! Det var ikke noe morro å røyke hasj, skal ALDRI gjøre dette igjen. Jeg røyker jo ikke en gang! Kan blodbanken ringe arbeidsgiver å meddele at jeg har røyka? Håper på raskt svar.

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hasj vil normalt være ute av blodet etter omtrent et halvt døgn. Det betyr at med mindre du har gitt blod i dette tidsrommet etter at du røyking hasj, har du ikke noe å frykte.
Dersom blodbanken mot formodning skulle oppdage hasj i blodet ditt vil de ikke informere arbeidsgiveren din, men det er ganske sannsynlig at du vil utestenges som blodgiver i fremtiden – i hvert fall for en stund.
Hvis vi misforstår deg, og du ikke snakker om blodgivning, men om blodprøver generelt, er det likevel de samme prinsippene som gjelder. Dersom legen skal ta en blodprøve av deg, plikter han/hun å informere deg dersom blodprøven skal lete etter bruk av rusmidler, og du må samtykke til dette. Men som sagt, et halvt døgn etter bruk vil ikke hasjrøykingen lenger kunne spores med en blodprøve.