leververdier og bilkjøring

Hva er egentlig grunnen til at førerkortet inndras om man har et høyt alkoholforbruk, men altså ikke kjører med promille. Jeg har forstått det slik at fastlegen har meldeplikt dersom f eks leververdiene er forhøyet og han mener man drikker for mye. Hvis man tross alkoholforbruket ikke kjører i fylla og ellers klarer seg greit, så smaker jo dette av moralisme. Eller er det en fysiologisk endring som skjer slik at man er mindre istand til å kjøre bil sikkert?

Mann, 67 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Du har rett i at regelverket på dette området er forholdsvis strengt. Nøyaktig hva som ligger bakenfor denne tankegangen kan vi ikke uttale oss om med sikkerhet, men det har nok en viss sammenheng med dette: at dersom man har et høyt alkoholforbruk, vil man per definisjon ikke oppfylle de generelle helsekravene for å kunne inneha førerkort, da høyt alkoholforbruk anses som et helseproblem. Hvorvidt dette smaker av moralisme eller ikke, er et åpent spørsmål.
Dette regelverket har nylig gått igjennom en betydelig revisjon. Vi har samlet den viktigste informasjonen på denne siden; vi tenker at du kanskje vil ha glede av å lese regelverket i sin helhet, slik at du deretter kan gjøre opp din mening omkring det hele.