Kjæresten min bruker hasj fra lenge siden

Hei.
Kjæresten min bruker hasj fra lenge siden og jeg er helst imot det. Vi hadde kranglet mye på grunn av det og jeg stoler ikke på han lenger. Jeg lurer på om det fins noen steder hvor han kan få hjelp? Går det an å slutte etter en så langt tid med bruk av narkotika?

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det går veldig godt an å slutte med hasj – selv om man har brukt det i lang tid. Men det forutsetter at man har lyst til det selv.
Vi skjønner det kan bli vanskelig for deg dersom han bruker hasj og du ikke vil han skal bruke det. Dersom han ikke vil slutte, er det ikke noen som kan tvinge ham til det. Da bør du kanskje vurdere om du fortsatt skal ha et forhold til han.Dersom han ønsker hjelp er det mange muligheter. De som er aller best på dette, er Uteseksjonen i Oslo. De har et hasjprogram som han kan gå på. De har også en veiledningstelefon som du kan ringe og snakke med. Ring dem og de kan gi deg mer informasjon og støtte.
Her er lenker du kan se på:
https://uteseksjonen.no/ut-av-taka
https://uteseksjonen.no/parorende