Hvorfor starter man?

Hei! Jeg har noen spørsmål angående syntetiske stoffer. Hvorfor starter ungdommer med syntetiske stoffer og hvor/hvem er det vanlig at de får det fra? Hva er noen metoder for å forebygge bruket av midlene?

Kvinne, 14 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi kan nok ikke gjøre skoleoppgaver for deg, men vi kan hjelpe deg litt på veien. Det er ulike grunner til at ungdom begynner med rusmidler – både generelt, og med syntetiske stoffer spesifikt. Dette kan du lese mer om i et lignende spørsmål vi har besvart tidligere.
Når det gjelder hvorfor noen velger akkurat syntetiske stoffer, handler nok dette om at slike stoffer er forholdsvis lett tilgjengelig på internett. Likevel jobber politiet, tollvesenet og helsemyndighetene kontinuerlig med å utvikle lovverket som gjelder for disse stoffene, og dermed gjøre det vanskeligere å kjøpe dem. Dette er én form for forebygging – vi anbefaler at du sjekker forebygging.no for mer informasjon om forebygging mot rusbruk i samfunnet.
For øvrig utgjør syntetiske rusmidler bare en liten del av den totale mengden rusmidler som brukes blant ungdom. Vi skal ikke spekulere i hvorfor dette er tilfelle, men du kan lese mer om syntetisk cannabis og andre syntetiske stoffer på våre hjemmesider.