Hvor lenge skal jeg ha det sånn her

Hei, var innlagt i tre uker og ble utskrevet torsdag. Jeg fikk mye ketorax IV og også targiniq. Siste to dagene før utskriving trappet vi ned til først 10mg targiniq x 2 og så 5 mgx2 samt gikk over til ketorax tabletter 5 mg som behovsmedisin. Det trengte jeg vell en gang. Jeg fikk med meg ketorax tabletter hjem. Nå opplever jeg sterke svettetokter og frostrier, samt uro i kroppen og lett kvalme og sliter veldig med å få sove. Jeg har fra før både angst og depresjon og bruker zoloft fast for det samt en sobril innimellom (kanskje en pakke i året) Jeg er helsepersonell, men har liten erfaring innen rus (egen og andres) Hvor lenge kan jeg forvente å ha det sånn her? Og er det noe jeg kan gjøre for å lindre symptomene?

Kvinne, 38 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er helt normalt å oppleve abstinenssymptomer av denne typen etter nedtrapping eller seponering av medikamenter. Det er dessverre umulig å angi noen tidsramme for hvor lenge dette vil vedvare, ettersom det foreligger store individuelle variasjoner. Bl.a. vil din generelle helsetilstand spille en rolle i dette. Så det eneste du kan gjøre er simpelthen å ta tiden til hjelp, vitende om at dette vil gradvis avta og forsvinne helt. Vi kjenner ingen råd for å lindre plagene som ikke involverer medikamentbruk, men på generelt grunnlag anbefaler vi at du opprettholder en god væskebalanse, og kanskje også inntar en fornuftig mengde vitaminer – dette kan i noen tilfeller bidra til at kroppen restitueres litt raskere.